سألت أنثى (تبلغ عمرها 12 سنة) 25 June, 2026
48 الم في بطني شديد وكشفت والدكتور قال مافيش حاجه وخلاني عملت تحليل صورة دم وبراز و crp وكل حاجه تمام ماعدا تحليل البراز فيه اميبا قليله واكل غير مهضوم
ايه العلاج المناسب
لازم فحص لمعرفة مكان الالم ارجعي للطبيب لانه من المحتمل الاميبا تعمل الم حول السره وعسر هضم هيكتب لك العلاج المناسب او هيحولك على تخصص اخر تبع حالتك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دى اعراض الاميبا والقولون العصبى ويجب المتابعة مع الطبيب الباطنى لتاكيد التشخيص والعلاج
إذا كانت الأميبا هي السبب فعلًا، فالعلاج الشائع يكون بأدوية مضادة للأميبا يحددها الطبيب مثل Metronidazole أو Tinidazole، وغالبًا يتبعها دواء للقضاء على الأكياس داخل الأمعاء. لكن الجرعة ومدة العلاج يحددها الطبيب
