انا عندي دايما ارتجاع والظغوطه مستمره بقالها سنه ممكن...

[أسئلة طبية تخصص باطنة]

91 انا عندي دايما ارتجاع والظغوطه مستمره بقالها سنه ممكن تقف يومين او اسبوع اقصي حاجه وترجع تاني روحت لدكاتره كتير في الي قالي دا من الارتجاع في قالي ممكن نقص كالسيوم ونا حللت والتحاليل كويسه وبردو لسا الظغوطه موجوده وامبارح الاعراض زادت واستفرغت كل الاكل الي اكلته وطول النهار حاسس بنار في معدتي وحاسس اني في كتل في معدتي بحثت عن الاعراض دي طلعلي ان دي اعراض فتق الحجاب الحاجز ف تنصحوني بأيه

شفاكي الله وعافاكي
الاسباب قد تشمل
وجود فتق في الحجاب الحاجز الي جانب الارتجاع واحتمالية الإصابة بجرثومة المعده قد تحتاجين فحوصات او منظار علوي للمرئ والمعده او صورة بالصبغة للمعده
لذا تحتاجين استشارة طبيب باطني
هذه اعراض اكثر من مرض ولذلك يرجى بعمل اشعه او قد يكون منظور على حسب الحاله ولكن يرجى المراجعتنا في العياده لتحديد السليم وهل اجراء السليم مع وجود خصم مناسب لمرضى التطبيق
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دى فعلا اعراض الارتجاع واللى سببه فى الغالب بيكون فتق فى الحجاب الحاجز ولابد من الكشف الباطنى للمتابعة والعلاج
الف سلامه عليك الزغطه سببها تشنج في عضلة الحجاب الحاجز وطالما مدتها زادت عن ٤٨ ساعه فلازم فحص وعمل منظار و فحوصات معينه لان لها اكتر من سبب وفي حالتك غالباً هتكون ارتجاع مريء
اول حاجه لازم لازم للزم نمنع اى اكل فيه ملح او بهارات او زيوت او مقليات ومخلل وشطه واكل الشارع والاكل المصنع كله

ممنوع النوم بعد الاكل


يفضل تناول موتيليوم اقراض قبل كل وجبه بنص ساعه

الاكل مله مسلوق ومانملاش المعده يعنى نص اكله فقط وبعيدا عن كل اللى قولناه

نستمر لمده شهر على شؤاب ابيكوجيل بعد كل وجبه


لو مفيش تحسن يبقى نعمل منظار معده

أطباء في تخصص باطنة

المزيد من الاطباء تخصص باطنة