سأل رجل (يبلغ عمره 60 سنة) 19 June, 2026
720 مفيش اى الم معين عندى ولكنى ضايخ كسلان واحب اكون ممدد جيمى افضل من الجلوس
يجب التأكد من الضغط وقياس السكر وصورة دم لتقييم الحالة
انصحك تزور الطبيب الباطني او طب الأسره للفحص السنوي للإطمئنان ع الحاله العامه للجسم فالدوخه والهمدان اعراض لامراض كثيره في هذا العمر
الأسباب كثيرة مثل الكبد الدهني ، لابد من الفحص
ممكن عمل تحليل الغده الدرقيه وانزيمات الكبد
لا بد من الفحص وطلب بعض الفحوصات بعد التفيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب الكشف عند تلطبيب الباطنى لاستبعاد اى اسباب للشكوى والتشخيص والعلاج اذا استدعى الامر
الإحساس بالدوخة والكسل والرغبة في الاستلقاء طول الوقت محتاج تقييم، لأن أسبابه كتير زي الأنيميا، هبوط الضغط، الجفاف، نقص السكر، أو أسباب تانية، ومينفعش نحدد السبب من غير كشف وفحص وقياس ضغط وتحاليل حسب الحالة، الأفضل تحجز كشف باطنة عشان نعرف السبب ونعمل اللازم
حضرتك هتحتاج تكشف لفحصك بشكل افضل واخذ التاريخ المرضي وعمل بعض الفحوصات لتحديد سبب الدوخة والكسل او الارهاق العام ده
اه ممكن يكون من الارهاق او ضغط النفسي ويفضل الزياره في العياده لمعرفه الاسباب اكثر ومع خصم خاص لمرضى التطبيق
