سألت فتاة (تبلغ عمرها 22 سنة) 18 June, 2026
466 انا دايما نفسي مكتوم واعصابي بتسيب وجنبي الشمال بيخدل وضربات قلبي سريعه وتحت عيني اسمر جدا وحللت من شهرين انميتي كانت 11 وكشفت باطنه والدكتور قالي ان دا انخفاض في ضغط الدم وادالي فيتمينات وبرشام ضغط ونا خلصت العلاج دا وكان ليا اعاده ومروحتش وعاوزه اكشف بس مش عارفه بق اكشف باطنه تاني ولا اكشف عند دكتور قلب
الأعراض دي محتاجة كشف باطنة أولًا، لأن ضيق النفس والخفقان والتنميل والإرهاق ممكن يكونوا من الضغط أو الأنيميا أو أسباب تانية، ومينفعش نحدد السبب بدقة من غير فحص وقياس ضغط ونبض وممكن نحتاج رسم قلب وتحاليل
يجب الكشف عند دكتور قلب وعمل رسم قلب وايكو لاستبعاد أي مشاكل بالقلب والصمامات وكهرباء القلب واذا كان القلب سليم يتم التوجه لدكتور الباطنه لعلاج للانيميا وعمل فحص للغده الدرقيه
يفضل عمل تحليل صورة دم كامله ومخزون حديد وجرثومه معده بالبراز
الكشف عند دكتور باطنة ويتم عمل صورة دم مع قياس الفترتين وقياس فيتامين ب 12وعمل رسم قلب سونار ع البطن احتمال الانيميا نحدد نوعها ثم تعالجط
تابعي مع الطبيب اللي بدأتي معاه واطلبي منه النصيحه لو هيحتاج لتخصص تاني في حالتك
لكن من المعلومات اللي ذكرتيها، أنصحك تبدئي بدكتور باطنة مرة تانية للأسباب دي:
الهيموجلوبين 11 يعتبر منخفضًا قليلًا عند كثير من السيدات، وقد يسبب خفقان القلب، التعب، وضيق النفس.
انخفاض ضغط الدم قد يسبب دوخة وإرهاق وأحيانًا إحساس بعدم الارتياح.
اسمرار تحت العينين قد يكون مرتبطًا بالإرهاق أو الأنيميا أو أسباب أخرى تحتاج تقييم.
طبيب الباطنة يقدر يراجع التحاليل ويطلب فحوصات إضافية مثل صورة دم كاملة، مخزون الحديد (Ferritin)، وظائف الغدة الدرقية، قياس الضغط، وغيرها.
الهيموجلوبين 11 يعتبر منخفضًا قليلًا عند كثير من السيدات، وقد يسبب خفقان القلب، التعب، وضيق النفس.
انخفاض ضغط الدم قد يسبب دوخة وإرهاق وأحيانًا إحساس بعدم الارتياح.
اسمرار تحت العينين قد يكون مرتبطًا بالإرهاق أو الأنيميا أو أسباب أخرى تحتاج تقييم.
طبيب الباطنة يقدر يراجع التحاليل ويطلب فحوصات إضافية مثل صورة دم كاملة، مخزون الحديد (Ferritin)، وظائف الغدة الدرقية، قياس الضغط، وغيرها.
هذه الاعراض احيانا كثير تحدث مع أمراض لها علاقة بالجهاز الهضمي مثل التهابات الاثني عشر وايضا قد تكون هناك أمراض اخري ، لذلك لابد من فحص الحالة جيدا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب متابعة العلاج مع الطبيب الباطنى حتى يتم الشفاء باذن الله
يفضل المراجعه الطبيه مع احضار الفحوصات السابقه والاشعه التلفزيونيه ان كانت موجوده وممكن تنورينا في العياده مع خصم خاص لمرضى التطبيق
دكتور عاطف ابو الخير 