أخصائية علاج نفسي غير دوائي

أخصائية نورهان جمال محمد

no medicine أخصائي نفسي ولا يعالج بالادوية أو الجراحة
196

أخصائية علاج نفسي غير دوائي

أخصائية علاج نفسي غير دوائي

أخصائية نورهان جمال محمد

سعر الكشف: 600 جنيه

الدكتور يشترط الحجز مسبقا احجز الان

مواعيد العيادة

loading

جاري تحميل المواعيد المتاحة

تفاصيل عيادة أخصائية نورهان جمال محمد

سعر الكشف: 600 جنيه

أخصائية تخصص نفسي في مدينة نصر

مدينة نصر: العنوان عمارات عثمان تقاطع عباس[...]
( (احجز وسوف يصلك العنوان بالكامل وارقام العيادة )

الخبرات والشهادات:

  • أخصائية نفسية وعلاج ادمان
  • خبرة 7 سنين
  • باحثة ماجستير في علم النفس جامعة الأزهر
  • متدربة على العلاج المعرفي السلوكي CBT
  • متدربة على العلاج الجدلي السلوكي والعلاج المعرفي السلوكي لكرب ما بعد الصدمة
  • والعلاج الجدلي السلوكي (فردي ومجموعات)
  • متدربة على العلاج بالمقابلة الدافعية الأساسي والإدمان
  • متدربة على العلاج بالتقبل والالتزام ACT
  • متدربة على العلاج بالمخططات المعرفية Schema Therapy
  • متدربة على العلاج المرتكز على المشاعر EFT
  • عملت لمدة 4 سنوات في مستشفى ايوان للطب النفسي ولازلت أعمل فيها وعملت لدى عيادات للطب النفسي ..
  • متخصصة في علاج حالات الاكتئاب والقلق والوسواس القهري وكرب ما بعد الصدمة واضطراب الشخصية الحدية.

مميزات العيادة

صور العيادة:


التقييمات:

أسئلة من المرضى تم اجابتها:

ابني 25 سنه مدمن حشيش وبرشام بتاع اعصاب ومبهدلنا علي طول بيتكلم وخناقات وكلامه حاااااااد دايما وقله ادب ومش بيراعي حد خالص ودايما بيتجاوز فالشتايم والاهانه ومش بيراعي اني امه دايما يزعق فيه ويزقني وانا تعبت لاني كمان وديته المصحه واول ماطلع شرب تاني وخلاص جبت اخري مش عارفه اعمل ايه تاني ورافض تماما اي علاج من اي نوع

1420 9
محتاج متابعة مع طبيب او حجز في مصحة فترة لا تقل عن ٦ شهور

دلوقتي انا عندي مشاكل كبيرة جدا مع الشخص اللي موجود ف حياتي والمفروض ع وش اتخاذ اجراء رسمي ( مع العلم لاهلنا بالعلاقة برسمية ولكن في انتظار مجيء والده من الخارج ) المهم المشاكل مؤخرا خدت بالي انها مشاكل كبيرة مش خلافات وانها متعلقة بثوابت وقناعات بالنسبالي انا شايفاه غلط وهو كمان ف انا قررت ان الحل او الفيصل حد متخصص عشان دة شخص مش بيقتنع ابدا انه غلطان واي حد غير رايه يبقي مش راجل او اي حاجة وحشة وخلاص لا والعكس دة هو كمان مؤخرا اكتشفت انه بيجيب كل عيوبه او المشاكل فيا واللوم عليا ف كل حاجة يعني اي حاجة وحشة ياما انا السبب ياما انا ليا دخل حتي لو ثانوي بس لازم انا اللي بدات او بسببي مهما شرحت ومهما بررت مفيش فايدة ف في حد نصحني ووصلت انه لازم نروح لمتخصص يواجهه ب دة عشان دة الحل حتي لو هو اللي يختاره ومن ناحيتي قولت اللي هيقوله انا هعمله حتي لو طلعت انا غلطانة هعترف بيه واصلحه وسالته انت هتعمل كدة لي ف هو مصمم انه عشاني وعشان انا اللي طالبه حاجة غريبة ف كانه بياخدني ع قد عقلي وخلاص بس انا اتمسكت ب شرطي دة لان العلاقة متوترة جدا والمفروض اننا قربنا خلاص ع الخطوة الرسمي وهو مؤخرا عمال يذكر (انا حساها زي تهديد) انه لو معملتش كذا مثلا من دلوقتي يبقي ممكن منبقاش سوا بعدين اللي هو زي لو انتي مش عايزة تسمعي كلامي من دلوقتي ومش مقتنعه انه شرط وواجب يبقي ممكن متبقيش مراتي ( ودة كان الرد ع انه قولتله في فرق بين اني احترمك وابلغك واشارك وبين انه واجب عليا اسمع كلامك وانت ولا جوزي ولا ابويا عشان اسمع كلامك حتي لو ابويا متوفي دة ميديش الحق او الملكية المطلقه اني اسمع كلامك بلا مجادلة او رد واني م انكرتش دة بس دة من وجهه نظري الطاعه بتبقي ليه لو هو زوجي بس وانا كمان مش حابة اني اكون مع حد بطيعه او بسمع كلامه عشان مضطرة انا عايزة اختار حد اكون حابة اسمع كلامه وهو يحسسني بالمشاركة والتخيير مش كانه بيؤمرني ويكون تحت بند المودة والمشاركة مش القوامة والطاعه وخلاص زي ما بيقول ) واعتقد انه حقي طلاما الشخص دة هكمل باقي عمري معاه هو بقي شايف كدة ان انا اللي عندي مشكلة وعندي زي شذوذ فكري او فيمينست وخلاص ومصطلحات كتير تفيد دايما اني شخص اناني او بياع او بياخد مش بيدي وغيره كتير ....
ف اي الحل دلوقتي ؟
ولو في اي نصيحة ياريت
وهل انا صح ولا لا اني عايزة الحل دة ؟ لانه املي الوحيد بعد التوتر والتعب دة كله
ولو الحل دة لابد منه ممكن اقتراحات لاني معرفش ابحث ازاي عن حد متخصص ف النطاق

2856 16
اهلا بيكي
في إشارات كتير بتقول انكم محتاجين couple therapy
حقك تكوني مرتاحة في العلاقة ،حقك تتسمعي وتقدري وتتفهمي.. واصلني قلقك وتوترك ،المشاعر دي جاية تقولك حطي plan واستعدي هتعملي ايه ..
انتوا الاتنين محتاجين تتواصلوا صح مع بعضكم ودي البداية ..

اي الفرق بين طبيب واخصائي نفسي

5876 32
الطبيب بتعالج كلامي ودوائي والاخصائي النفسي كلامي فقط.

ازاي اعرف ان انا عندي اكتئاب لان انا بقالي اكتر من7سنين بعاني مع نفسي ومبقتش زي الاول وبخاف اتعامل مع الناس ومبقتش علي طبيعتي واتغيرت وبقيت طول الوقت ساكته ف مش عارفه اي الحل

7409 35
محتاجة تزوري طبيب لأن في فرق بين الاكتئاب والحزن والقلق وهكذا..
عشان لو في اكتئاب او قلق هتحتاجي علاج دوائي بجانب العلاج النفسي .. وعامة أعراض الاكتئاب( مزاج حزين وسيئ لا يتغير،احساس بالدونية والذنب ،انخفاض في الطاقة ،تغيرات في الشهية والنوم ...)

الخدمات الطبية:

جلسات نفسي اونلاين

اضطراب القلق

الاضطرابات النفسية

اضطراب الوسواس القهري

الاضطرابات السلوكية والوجدانية

المشاكل الزوجية والأسرية

جلسات علاج نفسي

علاج الإدمان

علاج الاكتئاب

علاج وإعادة تأهيل مرضى إدمان المخدرات والخمور



أقرب ميعاد لأخصائية نورهان جمال محمد هو يوم الاحد 28 يونية 2026 وتقدر تشوف كل المواعيد المتاحة من خلال عرض المواعيد أعلاه

عنوان الأخصائية نورهان جمال محمد هو العنوان عمارات عثمان تقاطع عباس, مدينة نصر ويمكنك اظهار العنوان بالتفصيل بعد الحجز مباشرة

أرقام تليفون الأخصائية نورهان جمال محمد تظهر بالتفصيل بعد الحجز مباشرة للتواصل والتأكيد مع العيادة

تقييمات الأخصائية نورهان جمال محمد هي
196
وتظهر أعلاه للاطلاع ويمكنك وضع تقييمك بعد الحجز والحضور تصلك رسالة بعد ٢٤ ساعة من الحجز للتقييم بنفسك

نعم خدمة الحجز مع الأخصائية نورهان جمال محمد حقيقية ومجانية وتصل للعيادة رسالة تأكيدية بالحجز فيها أسم المريض ورقم الهاتف المدخل عند الحجز فور الحجز للتواصل عند اللزوم