أسباب نزيف مهبلي بعد انتهاء الدورة الشهرية ب ٥ أيام مع وجع أسفل البطن وللعلم لم يحدث لي من قبل والدورة السابقة استمرت اسبوع وانتهت
استشارى أمراض النساء والتوليد والحقن المجهرى والعقم

سعر الكشف:
450 جنيه
سونار مجانا
دكتور تخصص تخصص نساء وتوليد في التجمع
التجمع: التجمع الاول -السوق التجارى المجاورة الثالثة[...]
( (احجز وسوف يصلك العنوان بالكامل وارقام العيادة )
متاح خريطة جوجل عند الحجز
أسباب نزيف مهبلي بعد انتهاء الدورة الشهرية ب ٥ أيام مع وجع أسفل البطن وللعلم لم يحدث لي من قبل والدورة السابقة استمرت اسبوع وانتهت
أنا حامل ف اول السادس الجنين وزنو 250 جرتم
أنا ف بدايه الشهر السادس ووزن الجنين 410 جرام
السلام عليكم يا دكتوره أنا طالبة في ثانوية عامة 18 سنة وزني الحالي 93.5 كيلو بدأت كورس تخسيس ونظام نزول وزن منذ شهر ونصف ونزلت فيه حوالي 6.5 كيلو حيث كنت 100 كيلو مريضة قولون عصبي من شهر يناير وتوتر شديد، وأعاني اليومين دول من إمساك شديد
ملحوظة طبية: الدورة الشهرية عندي غير منتظمة من بدايتها ومن سنوات تيجي منتظمه في شهرها أو تيجي شهر وتغيب شهر أو شهرين بس مكانتش تطول عن أسبوع، واللخبطة الكتيره دلوقتي بدأت تزيد بوضوح منذ شهر 8 اللي فات
تفاصيل اللخبطة الأخيرة
في شهر 12 اللي فات كان عندي تنقيط مستمر لمدة شهر كامل (نقط بسيطة يوم ويوم لا) بعدها تحول ل نزيف مستمر وغزير لمدة 15 يوماً متواصلة في شهر يناير.
جات الدورة بعد كدا في شكل طبيعي تماماً 6 أيام في اخر شهر 3 (في اول رمضان)،بعدها انقطعت.
الدورة الحالية بدأت يوم 9 في الشهر الحال 5 بدأت بنقاط خفيفة جداً ومن يوم 11 أو 12 حتى اليوم 18 تحولت لنزيف مستمر ومتواصل بدون توقف (اليوم العاشر للنزيف).
المشكلة الإضافية هي وجود تورم ملحوظ في الرجلين الاثنين (القدمين والكاحلين)والورم ده كان جالي أول مرة مع نزيف شهر يناير اللي فات لمدة يومين واختفى، وتكرر بعدها 3 مرات على فترات متباعدة، والمرة دي ظهر مع بداية النزيف ومستمر (يخف ويرجع)،
بسبب ظروف امتحانات الثانوية العامة لاني طالبة 3 ث ومن ارياف وصعوبة إن انزل دلوقتي ف مش هقدر أكشف عيادة أو أعمل سونار إلا بعد الامتحانات.. ف اي هو التشخيص المبدئي لللغبطة والنزيف المستمر؟ وهل فيه علاج آمن ومؤقت (أقراص) اقدر أخذه فوراً من الصيدلية لوقف النزيف وتقليل التورم حتى اقدر اكشف؟ وشكراً جزيلاً
عندي اسمرار داخل المنطقه الحساسه وخارجها وترهل بسيط جوه المنطقه وانا بنت وفرحي قريب ونفسيتي تعبانه جدا
اتصرف ازاى مع الحمل خارج الرحم لحد ما اتأكد منه وأنه فعلا خارج الرحم لانه نزل ف معاد البيريود دم عادى لمده خمس ايام بس اخف من كل مره وهى ف العادى بتقعد سته او سبعه عملت تيست الحمل وقت الدم دا لما شكيت أنه دم تبقيع مرتين مع بعض طلع سلبي دلوقتي فيه وجع ف بطني ف جمب واحد وحاسه ب اعراض الحمل خارج الرحم فا م عارفه اتصرف
علاج سقوط الرحم هل في علاج ولا لابد من الجراحة وهل بيرجع تاني وكم تكلفة العملية ومين افضل دكتوره تعملها في طنطا
المبيض عندي تعبانه والدوره ما جتليش بقى لها دلوقتي بقى لها شهرين ونص ومعدتي تعبانه قوي فانا مش عارفه ده عشان خاطر العاده الشهريه ما نزلتش ولا من المبيض والمبيض مخلي ظهري ورجلي واجعيني جدا فيا ريت برجاء يعني تجاوبوني وتقولوا لي اعمل ايه
هناك تشوه في الجنين ولازم ينزل اتصرف ازاي
انا متجوزه جديد بقالي 10ايام و اغشا البكاره لسه موجود في كانت عايزه دكتوره كويسه اروح لها
انا في اول الشهر الثاني ونازل عليا افرازات بنيه كتير
عمله عمليه فتح الخصيه وعمله حقن وعايز اعمل تاني ينفع من 8سنين
'الدورة عندي مش منتظمة بقالها حوالي 6 شهور'
'ممكن تتأخر بالشهر أو أكتر'
'لما بتيجي بيبقى فيها ألم شديد جدًا والمسكنات أوقات مش بتجيب نتيجة'
'الشهر ده بقالها 13 يوم
'في الأول كان في تنقيط وبعدين وقف وبعدين نزل غزير جدًا وبعدين رجع ينقط ورجع غزير
'عندي حبوب بسيطة في وشي'
البيروت عندي متلغبطه جدا يا تيجي متاخر اوي يا تيجي وتطول زياده عن اللزوم المفروض اكشف اي واعمل اي بالظبط
حمل في الشهر الأول يوجد الم اسفل البطن نتيجة خبطه من طفله صغيره ولا يوجد نزيف للعلم الم شديد
حامل في الشهر الخامس وحركة الجنين ضعيفة جداً هل كده الجنين ضعيف
عوزه احمل وي مش عارفه اعمل ايه والدوره جاتلي انهارده تاني اروح اكشف عادي وي هي الدوره عليا ولا استنى لما تخلص
خدمات ذات صلة:
استئصال المبيض اطفال الانابيب الحقن المجهري اللولب اللولب الهرموني الولادة الطبيعية الولادة القيصرية تحليل بطانة الرحم ربط قناة فالوب رعاية ما قبل الولادة وبعدها سونار سونار ثلاثي الابعاد سونار رباعي الابعاد عمليات تجميل المهبل عملية استئصال الرحم بالمنظار