سألت فتاة (تبلغ عمرها 20 سنة) 7 May, 2026
1275 عوزه احمل وي مش عارفه اعمل ايه والدوره جاتلي انهارده تاني اروح اكشف عادي وي هي الدوره عليا ولا استنى لما تخلص
تروحي تاني يوم الدوره او تالت يوم
اهلا بحضرتك يافندم
تقدري طبعا تكشفي عادي اثناء الدوره
تقدري طبعا تكشفي عادي اثناء الدوره
ينفع الكشف وعليكي الدورة عادي بالعكس يفضل تروحي تكشفي وانتي عليكي الدورة عشان الدكتور غالبا هيكتب لك تحاليل بتتعمل تاني يوم او تالت يوم للدورة ومتقلقيش كل مشكلة ولها حل بفضل الله
كشف السونار يفضل يكون تاني يوم الدورة وعليكي الدم
لو اول مرة تكشفي يبقي يُفضل لما الدورة تخلص عشان لو احتجنا سونار مهبلي ، لو مش اول مرة وكشفتي قبل كدة وعاملة تحاليل قبل كدة ممكن تروحي النهاردة
نقدر نكشف اثناء الدورة و نقدر نكشف بعد الدور باسبوع لمتابعه التبويض و في الحالتين هيتم عمل تحاليل و متابعه الحالة
تقدري تكشفي عادي و الدوره موجوده
أيوة بنبدأ العلاج من تاني يوم دورة
مفيش مشكله علشان طبيب النساء والتوليد يحدد موعد التبويض
تيجي للفحص تالت يوم الدورة
يبدأ التقييم الصحيح لمشكلة تأخر الحمل من ثانى يوم نزول الدورة ..
