أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

محتاجين نعمل ملاحظة سلوكية اية اللي وصل الطفل لده لأن سن الطفل صغير جدا هل بيتفرج علي الفون ام الاب والام قاسيين معاه فبيلجئ للكذب والسرقة محتاجين تعرضوا الطفل لمتخصص في العلاج النفسي تخصص اطفال

ابنى فى سن مراهقة ومرحلة صعبة جدا ولا استطيع التعامل معه ولا زوجتى ناقم على حياته متمرد سلوكياته اتغيرت اصبح قليل الادب وعصبى جدا متحاوز مل الخطوط الحمراء لا يفرق [إقرأ المزيد...]

اللي بيمر به ابنك مش قلة أدب قد ما هو صراع مراهقة وضغط نفسي مخليه يخرج عن السيطرة. الشدة واللين مش هيحلّوا لوحدهم. المطلوب تقييم نفسي بسيط نشوف منه سبب التمرد، وبعده نبدأ خطة تعامل واضحة داخل البيت: قواعد ثابتة، عقاب منطقي، وطريقة تواصل تهدّي العناد مش تزوده. الحالة محتاجة تدخل نفسي سريع قبل ما السلوك يتثبت

السلام عليكم زوجي عنده ٦٠ سنه كان عنده جلطات متكرره بس مجلوش جلطه تاني من ١٠ سنين الجلطه كانت في المخ أثرت علي المخ وجعلت فيه فجوات كثيره وهو الان بيعمل حاجات مش [إقرأ المزيد...]

عليكم السلام ورحمة الله
الف سلامة علي زوجك،انتي مش محتاجة تجبلي أدوية كتير ،ولا محتاجة تكشفي كشف غالي،الموضوع ببساطة انه محتاج دكتور نفسي يشوفه ويشخصه حص ويكتبله علاج فعال"مش شرط غالي،ولا شرط كتير" والأطباء هنا كتير علي موقع اكشف
وكمان العلاج
ده متاح بأجر رمزي في عيادة الطب النفسي بالقصر العيني وعين شمس
شفاه الله وعفاه

أنا فى تالت ثانوى ويحاول اذاكر بالعافيه شويه اذاكر كويس وشويه بذاكر بالعافيه وبعد ما اسستن الاستاذ بتاع العربى كانت سؤالتنى سؤال وانا اتلغبط فقولت اسؤالنى سؤال [إقرأ المزيد...]

قد يكون احتراق نفسى Burnout
يعنى اى احتراق نفسى؟
الاحتراق النفسي هو حالة من الإرهاق النفسي والعقلى والجسدى اللي بيحدث نتيجة للضغط المستمر و التحديات الكبيرة في الحياة.

و ده ممكن يكون بسبب
- الضغط في العمل أو الدراسة
- عدم التوازن بين الحياة الشخصية و العملية
- عدم الحصول على الدعم النفسي
- التوقعات العالية من النفس أو الآخرين
- التعامل مع ضغوط نفسية كبيرة بدون تفريغ

ممكن نتعامل معاه ازاى؟
- ناخد فترات راحة منتظمة
- نمارس الرياضة و الهوايات
- نتحدث مع أصدقاء أو أهل ثقة
- نتعلم نقول "لا" لما يكون الضغط كتير
- نطلب المساعدة من متخصصين لو احتاجنا

ابنى عنده18سنه فى ثانويه عامه ظهر عليه اعراض زى عدم الرغبه فى الطعام وحزن وقلق وفقدان شغف وعدم وجود طاقه لاى شئ لا مذاكره ولا دروس حتى الصلاه بيصلى بالعافيه مع انو [إقرأ المزيد...]

محتاج جلسات علاج نفسى بجانب الأدوية
لازم علاج ولو لفتره معينه مع الجلسات علشان تقدر تواكب حياتك بشكل أفضل لاستمرار حياه افضل لان ثنائي القطب من الاضطرابات التى تحتاج لعلاج دوائي

حل للخوف والواسواس القهري

اللي بتحسي بيه ده اسمه قلق زائد مع وسواس، وده بيخلي العقل يكبّر أي إحساس بسيط في الجسم أو أي فكرة ويحوّلها لخوف.
أول خطوة إنك توقفي البحث عن الأعراض على الإنترنت لأنه بيزود الوسواس.
وتاني خطوة إننا نشتغل سوا على تهدئة القلق وتغيير طريقة تفكيرك من خلال جلسات علاج نفسي منتظمة، لأنها أهم جزء في علاج الوسواس جنب أي دواء.
والحالة دي ليها علاج وبتتحسن جدًا مع الالتزام.
اهلا وسهلا
يمكنك طلب الاطلاع على كارنيه عضوية نقابة الأطباء وكارنيه الزمالة المصرية للطب النفسي قبل بدء الكشف علما بأن تطبيق اكشف لا يفعل حساب الطبيب إلا بعد التأكد من صحة الشهادات
دي مش مجرد عصبية، ده تراكم ضغط وتوتر وممكن يكون وراكي مشاعر مكبوتة أو احتياجات مش متلبّية. العصبية الشديدة من أقل موقف بتكون علامة إن الجهاز العصبي مرهق ومش قادر يتحمّل. مهم تتوجهي لجلسات مع مختص نفسي يساعدك تفهمي جذور التوتر ده وتتعلمي تتحكّمي في ردود فعلك قبل ما تخسري علاقات أكتر
اهلا بحضرتك
محتاجه تتعلمي ازاي تديري مشاعري وتشوفي احتياجاتك ومهارات التواصل والعلاقات