أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

علاج الوساوس القهري في الوضوء والصلاة

علاج دوائي و بياخد فتره طويله و علاج نفسي

بقيت اتعصب بسرع و ادايق و ازعل بيصدر مني ردود عنيفه شويه زي الضرب و كدا بس مش جامد و اوقات افكار أن ادايق الشخص اللي مدايقني ب اي طريقه اوقات بعمل ب أفكاري بس مش ديما [إقرأ المزيد...]

ده غالبا بيكون بسبب ضغوطات نفسيه متراكمه مش لازم من نفس الاتجاه و لكن من ناحية اخرى او من مواقف مشابهة في الماضي
اللي بتمري بيه مفهوم ومش ضعف منك. الوسواس القهري بيستهلك التركيز والطاقة، وده طبيعي يعمل اضطراب في المذاكرة والحياة. محتاجة جلسات علاج معرفي سلوكي عشان نشتغل على الأفكار القهرية وتقليل القلق، ومعاه تنظيم يومي بسيط يساعد يرجّع تركيزك تدريجيًا.

بفكر كتير ومخنوقه علطول

حبيبتي، الإحساس اللي بتقولي عليه مش ضعف… ده مؤشر إنك محتاجة مساحة آمنة تفهمي فيها نفسك بدل ما تفضلي تقاتلي المشاعر دي لوحدك.

ولو حابة، نقدر نبدأ بجلسة نحدد فيها سبب الخنقة والتفكير الزائد ونمشي خطوة بخطوة لحد ما ترتاحي.

لو مناسب ليك، ابعتيلي اسمك وأقرب وقت للجلسة وهرتب لك كل حاجة.


د. سمر عادل – استشاري نفسي

انا مخطوبه وعن حب بقالنا سنتين وانا بحبو جدا وهو المفروض بيحبنى هو خلانى اغير طريقه لبسى واختمر انا اه بحبو بس تعبت من تحكماتو انا نزلت من غير مااقولو بس من غير مالبس [إقرأ المزيد...]

لو حابه تكملى معاه لازم تحطى حدود ومينفعش يتخطاها وتحطو انتو الاتنين أسس تمشو عليها علشان باقى حياتك تعيشى مرتاحه
لو حابه تنفصلى هتكونى اتعلمتى ازاى تتعاملي مع شخص مؤذى نفسيا ليكى وكسبتى نفسك لان الاهانه من اول الطريق بتكون صعبه وجرحها اصعب
وعايزه اقولك حاجه اخيره من اهم اسس العلاقات التقبل .. يعنى تقبلو بعض زى ما انتو منحاولش نغير بعض
انك تتعلمي من الحاجات ديه لما تفتكريها لان كل غلط بنغلطه بنتعلم منه الصح هتحسى وقتها انك قويه وهتعدى اى موقف صعب ماثر عليكى

كشف على ابنتي المراهقه

طبعًا ينفع نعمل كشف لابنتك.
في السن ده المتابعة النفسية مهمة جدًا لأنها بتساعدنا نفهم التغيرات اللي بتمر بيها، ونحدد إذا كان في أي ضغوط أو أعراض محتاجة تدخل بدري.

بنبدأ بجلسة تقييم أولية ليها، وبنسمع كمان من حضرتك عن أي ملاحظات أو تغيّرات لاحظتوها، وبعدها بنحدد خطة مناسبة للحالة حسب احتياجاتها
طبعًا ينفع نبدأ أونلاين الأول.
الجلسات الأونلاين بتكون خطوة مبدئية ممتازة، بنقدر من خلالها نفهم حالتك بشكل أوضح، ونحدد أهداف العلاج، ونحط خطة أولية قبل ما نبدأ الجلسات وجهًا لوجه.

وده بيساعدك تدخلي العلاج وإنتِ مرتاحة ومطمنة، وبيسهّل علينا نختار الطريقة الأنسب لحالتك لما تيجي في الجلسات الحقيقية.

لو حابة نبدأ أونلاين مبدئيًا قبل الحضور، تقدري تحجزي ونحولها اوتلاين

هو بصراحه فيه سؤالين دلوقتي انا عندي قصر نظر وعندي 19 سنه هينفع اعمل عمليه الليزك دا السؤال الاول السؤال التاني هو انا ممكن اعرف تفاصيل أن انا لو روحت حجزت في عياده مع [إقرأ المزيد...]

ينفع تعمل عملية الليزك وإنت عندك 19 سنة لو درجة نظرك ثابتة وسمك القرنية مناسب، وده الدكتور بيحدده بالفحص. وبالنسبة للجلسة النفسية، أول ما تروح الدكتور هيسمعك كويس، يسألك شوية أسئلة عن نومك ومزاجك وحياتك، وبعدها يشرحلك الخطة العلاجية اللي هتمشي عليها. الجلسة مجرد كلام وفهم للمشكلة ومفيش فيها أي حاجة تخوّف

وسواس في الطهارة و خاصة غسل الجنابة

تحتاج الى جلسات للتأهيل النفسي والثقه بالنفس والتغلب على هذه الحاله
تقدر تنورنى فى العياده