أسئلة في تخصص نساء وتوليد

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

يجب عمل سونار وعمل تحاليل Dhes and testerone free and total

لدي حكه والتهابات مهبليه ما افضل علاج لهذه الحالة

يفضل تعملي تحليل سكر
يفضل تستعملي غسول بيتادين للمهبل لو بنت من بره بس لو متزوجة يفضل يدخل جوا المهبل علشان لو فيه باقي السائل المنوي

انا انسه عندى ٣٢سنه عملت سويت ف بكينى وبعدين هرشت تحت ونزل دم كتير وانا روحت لى دكتور علشان اطمن علي غش بتعى قولى تمام مفيش حاجه بس انا مش مرتاحه حسه ف حاجه غلط [إقرأ المزيد...]

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد
غِشاء البَكارَة هو قطعةٌ رقيقة من الغشاء المخاطي ويقع على بعد حوالي 1-2 سم من فتحة المهبل، يُحيط غِشاء البكارة أو يغطي جزئيًا الفتحة المهبلية الخارجية ويشكل جزءًا من الفرج أو الأعضاء التناسلية الخارجية
عادة لا توجد أعراض واضحة عند تمزق غشاء البكارة. ومع ذلك، قد تعاني بعض النساء من ألم خفيف ونزيف خفيف عند تمزق الغشاء. هناك العديد من المفاهيم الخاطئة حول غشاء البكارة وتمزقه. أحد المفاهيم الخاطئة الأكثر شيوعًا هو أن غشاء البكارة لا يمكن أن يتمزق إلا أثناء الجماع.
الهاجس النفسى وإحساس فقد العذرية دى حاجة عادية تمتلك كل فتاة في العالم العربي والإسلامي حيث أن العذرية والطهارة مرتبطة به
قد يكون الدم نتيجة تمزق في الأنسجة المحيطة بالجهاز التناسلي وليس من الضروري أن يكون من الغشاء نتيجة الهرش
ممكن أن يكون دم دورة !؟
ادام الدكتور طمنك فلا داعي للقلق والتوتر النفسي
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم اما بعد
فالواجب على الخطيب أن يتم العقد وان يصلح ما أفسده وان يستر على خطيبتة ولا يتحدث لأحد عما يدار في بيته

قطع دم اثناء نزول الدوره

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولا نزول دوره مفيش علاج يقدر يوقفه طالما دوره نزلت ولكن في علاجات بتقليل من كميه الدم أو عدد الايام وده مش ضاره لو حضرتك تقصدي كده بس لو تقصدي منع نزول الدوره بعلاج هرموني لظروف خاصه ممكن متاح بس لايزيد عن شهرين لأن كده بياثر علي بطانه الرحم ويلغبط الهرمونات لابد من التعامل بدقه وتحت إشراف طبي لأن يختلف من مريض للاخر بالاخص لو مريضه مصابه بتكيسات أو اي امراض مناعيه

ممكن اعرف هل ممكن المشيمه المتقدمه ترتفع

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بإذن الله خير بس اهم حاجه نعرف انتي ف الشهر الكام لأن قبل الشهر السابع بإذن الله مع تقدم الحمل بترفع ولكن بعد السابع لا وهي برضه درجات لازم متابعه جيده والأمر مش خطر المتابعه تعدي بسلام

حضرتك انا ولده من 10ايام بعد الولاده وانا جو العمليات كنت حاسه بلم رهيب في بطني مع اني قيصري يعني وخده بنج طلعت من العمليات صداع رهيب جدا بعد الولاده بيوم بقي اتعوج [إقرأ المزيد...]

الف سلامه على حضرتك . موضوع الصداع بيحصل احيانا بعد الولادة . حضرتك تشربي سوائل كتير وتنامي علي سرير بدون مخدة وتاخدي اقراص باراسيتامول ٥٠٠ / ١٢ ساعة
لابد من الكشف بالسونار لتحديد النوع بدقه او عمل 4D

كنت عملت شڤينج في المنطقه البيكيني حولين الشفرات ومن برا عملت احمر جدا وحبوب كبيره وبتسع وبعدين دلوقتي قلبت رمادي حولين المنقطه حكه وبتحرق ده ممكن يكون ايه ؟؟ وقي [إقرأ المزيد...]

الف مليون سلامة
ده التهابات وحساسية حصلت بعد الشفينج والاسمرار نتيجة الحساسية والحكة وبرضه فيه التهابات في المهبل لابد تستعمل غسول بيتادين وتنظفي المنطقة كلها مع الحرص علشان غشاء البكارة ولكن الشعر محتاج تراجعي طبيبة النساء علشان تطمن علي الهرمونات
لازم كشف سونار ومناظرة الحالة لتقييم الوضع ووصف العلاج المناسب