أسئلة في تخصص عظام

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

بص يا دكتور استفسار بسيط طب قبل ما اجي اكشف انا عملت عمليه قطع بالغضروف الامامي والخلفي وتخيط يعني بعديها عملت طبعا التمارين وعملت علاج الطبيعي والكلام ده كله [إقرأ المزيد...]

أهلاً بحضرتك،
من وصفك واضح إنك مريت بأكثر من مرحلة بعد العملية الأولى، ومع استمرار الألم والتيبّس والفرقعة رغم العلاج الطبيعي، فده معناه إن فيه احتمال مشكلة داخل المفصل نفسه، زي:

تليّفات داخل المفصل محدّدة حركة الركبة،

أو خشونة وتآكل في الغضاريف بعد الجراحة،

أو أحيانًا مشكلة في الاتزان العضلي حوالين الركبة.


وجود إحساس بالخشونة أو “الطقطقة” مع الألم أثناء الثني والفرد مش طبيعي بعد كل المدة دي، وبيحتاج فحص دقيق للركبة، ومعاه أشعة حديثة أو رنين مغناطيسي عشان نقدر نعرف إذا التليفات رجعت أو في سبب آخر زي تلف في سطح المفصل أو تآكل غضروفي جديد.

أنصح حضرتك بالحضور للفحص في العيادة مع الأشعات الأخيرة والتقارير السابقة، عشان نحدد السبب بدقة ونوجّهك للعلاج المناسب — سواء جلسات إضافية، حقن علاجية داخل المفصل، أو تدخل بسيط لو في تليفات متقدمة.

عندي دوالي وفي دخول البرد اشتكي من ركبتي وعدم القدر علي ثنيها عند السجود واعرج بها احيانا وعند ثنيها وتحمل الالم مرتين استطيع ثنيها بلا الم وبالكمادات الدافئة يزول [إقرأ المزيد...]

لازم فحص مباشر للمريض نشوف المشكله إلتهاب أو خشونه في الركبه ودرجة الخشونه كام او مشكله في الغضاريف أو الأربطه ننصح بعد أخذ اي علاج إلا بعد الفحص وتقييم الحاله وبالنسبه للدوالي فهي علاجها مع تخصص جراحة الاوعيه الدمويه
لازم فحص حاله الفحص هو أساس تحديد خطة العلاج يإما علاج طبيعي وتمارين وعلاجات يا إما مفصل في حالات في البدايه بنعملها تخريم أو رقعه الأول قبل المفصل
يحتاج نشوفه و غالبا اشعه
بعدها نقدر نحدد
تقوس القدم للداخل أو الخارج عند طفل عمره ١١ سنة محتاج تقييم بالفحص السريري أولًا، وأحيانًا بنطلب أشعة لتحديد درجة التقوس ونوعه (وظيفي ولا تشوهي عظمي). مش كل الحالات بتحتاج عملية، في حالات بسيطة بتتحسن بالعلاج الطبيعي أو أحذية طبية خاصة.

القرار الجراحي بيتحدد حسب شدة التقوس، تأثيره على المشي، ووجود ألم أو لخبطة في محور الساق.

التخصص المناسب هو دكتور عظام أطفال أو جراح عظام متخصص في تشوهات الأطراف.
مش دكتور ركبة فقط، لأن الحالة مرتبطة بمحور الطرف السفلي كله.

أنصحك بالفحص عشان نحدد هل الحالة محتاجة متابعة، علاج تحفظي، ولا تدخل جراحي
اكتر الم موجود في عظمة الصابون و هو غالبا ناتج عن خشونه بمفصل الركبه الناتجة عن ضعف عضلة الفخذ

يوجد لدي وجع في الركب و أسفل الضهر الوجع طول الوقت

ممكن يكون التهاب او ضعف او إجهاد عضلي أو مشكله في غضاريف الركبه وممكن وضعبات غلط..ووااظهر نفس الوضع مع احتماليه إنزلاق غضروفي وممكن وجع الركبه يكون لسبب في الركبه أو مشكلة الظهر مسمعه في الركبه..
وممكن نقص فيتامين د
بعد الفحص بنقيم الوضع والمطلوب

وجع جامد ف الرقبه واسفل الظهر من بصف واحد

ممكن يكون التهاب في العضلات او إجهاد عضلي أو وضعيات خاطئه أو انزلاق غضروفي أو نقص فيتامين د وأمراض أخري نحتاج لفحص لتحديد الاسباب المحتمله وتحديد مدة وطرق العلاج ولو فيه اشعات أو تحاليل
فى حاله عمل تنظيف الجرح اكتر من مره واستمرار وجود التهاب لازم يتم ازاله الشريحه فى اقرب وقت حتى لو لم يلتئم الكسر لان ذلك ممكن يؤثر على العظام
السلام عليكم
اذا تم التئام الكسر يمكن ازاله الشريحع والمسامير
بنحتاج صوره الاشعه الاول والفحص الطبى
بالنسبه للتكلفه تحدد حسب المستشفى اللى هتم فيها العمليه