سأل رجل (يبلغ عمره 32 سنة) 27 October, 2025
بص يا دكتور استفسار بسيط طب قبل ما اجي اكشف انا عملت عمليه قطع بالغضروف الامامي والخلفي وتخيط يعني بعديها عملت طبعا التمارين وعملت علاج الطبيعي والكلام ده كله [إقرأ المزيد...]
أهلاً بحضرتك،
من وصفك واضح إنك مريت بأكثر من مرحلة بعد العملية الأولى، ومع استمرار الألم والتيبّس والفرقعة رغم العلاج الطبيعي، فده معناه إن فيه احتمال مشكلة داخل المفصل نفسه، زي:
تليّفات داخل المفصل محدّدة حركة الركبة،
أو خشونة وتآكل في الغضاريف بعد الجراحة،
أو أحيانًا مشكلة في الاتزان العضلي حوالين الركبة.
وجود إحساس بالخشونة أو “الطقطقة” مع الألم أثناء الثني والفرد مش طبيعي بعد كل المدة دي، وبيحتاج فحص دقيق للركبة، ومعاه أشعة حديثة أو رنين مغناطيسي عشان نقدر نعرف إذا التليفات رجعت أو في سبب آخر زي تلف في سطح المفصل أو تآكل غضروفي جديد.
أنصح حضرتك بالحضور للفحص في العيادة مع الأشعات الأخيرة والتقارير السابقة، عشان نحدد السبب بدقة ونوجّهك للعلاج المناسب — سواء جلسات إضافية، حقن علاجية داخل المفصل، أو تدخل بسيط لو في تليفات متقدمة.
من وصفك واضح إنك مريت بأكثر من مرحلة بعد العملية الأولى، ومع استمرار الألم والتيبّس والفرقعة رغم العلاج الطبيعي، فده معناه إن فيه احتمال مشكلة داخل المفصل نفسه، زي:
تليّفات داخل المفصل محدّدة حركة الركبة،
أو خشونة وتآكل في الغضاريف بعد الجراحة،
أو أحيانًا مشكلة في الاتزان العضلي حوالين الركبة.
وجود إحساس بالخشونة أو “الطقطقة” مع الألم أثناء الثني والفرد مش طبيعي بعد كل المدة دي، وبيحتاج فحص دقيق للركبة، ومعاه أشعة حديثة أو رنين مغناطيسي عشان نقدر نعرف إذا التليفات رجعت أو في سبب آخر زي تلف في سطح المفصل أو تآكل غضروفي جديد.
أنصح حضرتك بالحضور للفحص في العيادة مع الأشعات الأخيرة والتقارير السابقة، عشان نحدد السبب بدقة ونوجّهك للعلاج المناسب — سواء جلسات إضافية، حقن علاجية داخل المفصل، أو تدخل بسيط لو في تليفات متقدمة.
