أسئلة في تخصص باطنة

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

الضغط 140/90وباخد كنكور 50العادى ماذا افعل

لا بد من قياس الضغط ٣ أيام متواصلة في أوقات مختلفة من اليوم والمتابعة

لو في دوخه و تكسير في الجسم و سخونيه مش دايما ده اي سببه

لازم نكشف عشان لو فيه التهابات ، الدكتور يعملك فحوصات ويحدد السبب ايه سواء التهابات حلق او صديد بول وغيره..

كشفت نتيجه وجع وحرقان فى البول الدكتور كتبلى على علاج سيبروفلوكساسين وستوب سبازم و ستيلا من اول ما اخدتهم وانا بطنى بتتقطع من الوجع ومش طايق اكل او اشرب خالص ووصلت [إقرأ المزيد...]

نعمل تحليل و مزرعة بول مبدايا ونكشف

دور برد و ادى الى كحة شديدة

يفضل تاخد علاج بسيط للكحة زاي اولفنت ولكن لو استمر لابد من مراجعة طبيب الباطنية او الصدرية
حضرتك راجعي طبيب الباطنية والغدد الصماء وهو يحدد النوع المناسب لحضرتك
حقن التخسيس تاخد من سن ١٨ الي ٦٥ سنة فقط
لازم مجموعة تحاليل نشوف الهرمونات والاملاح
الحالة محتاجة فحص ضروري جدا لاستبعاد وجود مضاعفات من القرح
الادويه اللى مع حضرتك كويسه محتاج دش مايه 3 مرات فى اليوم والكمادات تتعمل تحت الابط وفوق الرقبه ويشرب مايه كتير .. الدور اللى ماشى بياخد وقت شويه ونستعمل دوليبران برشام مرتين فى اليوم

وجع شديد في بطنى مع اسهال احيانا

لو الفترة قصيرة غالبا هي نزلة معوية عادية
لو فترة طويلة محتاجين كشف وفحوصات