سألت أنثى (تبلغ عمرها 17 سنة) 20 April, 2026
45 من سنتين كان عندي انميا حده والحمدلله الله اتعالجت منها ونا في علاجي كان وزني بيزيد عادي اما من ساعت ماتعالجت وبطلت الادوية يعني من سنتين لحد دلوقتي وزني نزل النص ومع مرور الوقت بينزل مع العلم اني انا باكل كويس ف هل ممكن يكون السبب الانميا تاني واي التحاليل المطلوبة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يوجد اسباب عديدة لنقص الوزن منها الطفيليات المعوية والديدان ومنها زيادة نشاط الغدة الدرقية ومنها مرض السكر ومنها التوتر والقلق النفسى والاكتئاب وغيرها ويجب الكشف الباطنى للتشخيص والعلاج
