انا حامل بالشهر التاني و حللت TSH. و النتيجة 0.4 هل النسبه...

[أسئلة طبية تخصص باطنة]

24 انا حامل بالشهر التاني و حللت TSH. و النتيجة 0.4 هل النسبه كده طبيعية ولا لازم اقلل الجرعه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هتحتاجى تضبطى الجرعة
جرعة الثيروكسين في الحمل بتزيد بنسبة ٢٠-٣٠ ٪؜ عن الجرعه المعتاده ويفضل الtsh يكون اقل من ١.٢
الحالة تحتاج إلى فحص لكن الرقم مقبول

أطباء في تخصص باطنة

المزيد من الاطباء تخصص باطنة