سألت فتاة (تبلغ عمرها 22 سنة) 18 June, 2026
467 نفسي دايما بيتكم وقلبي بيدق بسرعه واعصابي بتسيب وساعات الجنب الشمال كلو بيخدل ودائما مرهقه وخلفي ضيق
الف سلامه عليكي لابد من مناظرة حالتك لمعرفة اسباب الأعراض والتعامل معها للوصول للراحة ان شاء الله
كل هذه الاعراض قد تشير اكثر من مرض ولكن الفحص السريري مع بعض التحليلات والاشعه يتم التشخيص السليم والف سلامه
الف سلامة
قد ترتبط الاعراض الموصوفة مع وجود انيميا نقص الحديد او اضطرابات الغدة الدرقية
من اللازم توقيع كشف طبي لتحديد السبب ووصف العلاج اللازم
قد ترتبط الاعراض الموصوفة مع وجود انيميا نقص الحديد او اضطرابات الغدة الدرقية
من اللازم توقيع كشف طبي لتحديد السبب ووصف العلاج اللازم
الأعراض دي مينفعش تتشخص من غير كشف، لأنها محتاجة تقييم كويس وفحص وقياس ضغط ونبض وممكن نحتاج رسم قلب وتحاليل حسب الحالة. الأفضل تيجي العيادة في أقرب وقت عشان نحدد السبب ونعمل اللازم، ولو في ضيق نفس شديد أو ألم بالصدر أو إغماء أو تنميل/ضعف مستمر في ناحية واحدة يبقى طوارئ فورًا
الافضل نعمل تحليل جرثومه معده بالبراز وتحليل بول وصوره دم كامله ومخزون حدديد مع الفحص عند اقرب طبيب لمعرفه الاسباب والعلاج
نستبعد الانيميا وتضخم الغدة الدرقية ونعمل صورة دم سونار ع البطن ووظاءف الغدة الدرقية
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الانيميا من اهم الاسباب لهذه الاعراض ولكن هناك اسباب اخرى متعددة ويجب الكشف الباطنى للتشخيص والعلاج
