سألت إمرأة (تبلغ عمرها 33 سنة) 17 June, 2026
186 لدي كيس جلد ( اشبهة ب الزوائد الجلدية)
ولكنعلي فتحة الشرج عامل أكلان بشكل غير محتمل نهائي لا يوجد حاليا الم أو دم
تشرفنا في العيادة للكشف
ده بيحصل نتيجه شرخ شرجي متكرر يحتاج الي تدخل جراحي
احيانا تكون الزائد الجلدية حول فتحة الشرج نتيجه لوجود شرخ شرجي مزمن قد تكون الاعراض مثل الالم غير موجود من وقت لاخر ولكن تحتاج لفحص دقيق لتتقييم و تشخيص الحاله بشكل صحيح
اهلا بكي يا فندم سلامتك الف سلامه
وجود زوائد جلديه او اكياس مع حكه ممكن يكون بسبب البواسير او زوائد الشرخ الشرجي ولان المنطقه حساسه ولازم فحص طبي دقيق في العياده عشان نحدد العلاج الصح يشرفنا تنورينا في العياده عشان نكشف ونطمنك وتتخلصي من المشكله دي تماما تقدري تحجزي معانا وتبعتيلنا هنا في الرسائل او تنورينا في العياده في اي وقت وتشرفينا دايما
وجود زوائد جلديه او اكياس مع حكه ممكن يكون بسبب البواسير او زوائد الشرخ الشرجي ولان المنطقه حساسه ولازم فحص طبي دقيق في العياده عشان نحدد العلاج الصح يشرفنا تنورينا في العياده عشان نكشف ونطمنك وتتخلصي من المشكله دي تماما تقدري تحجزي معانا وتبعتيلنا هنا في الرسائل او تنورينا في العياده في اي وقت وتشرفينا دايما
فيه حالات بتكون بسبب شرخ شرجي مزمن وحالات أخري بتكون بسبب عدوي فيروسيه أو تورمات محتاج افحص المريضه كويس عشان اقيم الحاله وانشاء الله خير
يلزم الكشف الطبي اولا لتحديد التشخيص الصحيح و العلاج المناسب
هل تم إجراء أى جراحة أو ولادة من قبل ؟
هل يوجد أى افرازات من الشرج أو المهبل ؟
هل تم عمل تحليل براز ؟
هل تعانى من الم أو حرقان مع التبول ؟
هل تتلقي اى أدوية حاليا ؟
هل تعانى من الامساك ؟
هل تم إجراء أى جراحة أو ولادة من قبل ؟
هل يوجد أى افرازات من الشرج أو المهبل ؟
هل تم عمل تحليل براز ؟
هل تعانى من الم أو حرقان مع التبول ؟
هل تتلقي اى أدوية حاليا ؟
هل تعانى من الامساك ؟
دا بيكون بسبب الشرخ الشرجي المزمن ممكن ازالته ف عملية اصلاح الشرخ او استئصال الزائدة الجلدية لوحدها
