سألت إمرأة (تبلغ عمرها 56 سنة) 16 June, 2026
182 والدتى مركبه درنقه فى جمبها عشان هتعمل عمليه ويبل ودلوقتى فى وجع جامد فى الفتحه الشرجيه وبتعمل حمام حته بسيطه بالعافيه ومش عارف اعمل ايه
خلي دكتور الجراحة المتابعها يكشف عليها
دي اعراض شرخ شرجي او خراج حول الشرج
الحالة تحتاج المتابعة اللصيقة و الكشف الإكلينيكي نظرا لطبيعة الحالة .
هل الصفراء عالية؟
هل تتلقي علاج كيميائي ؟
غالبا ما يعانى مرضى الأورام من إمساك و بواسير
و يتم التعامل مع تلك الأعراض بأدوية و دهانات موضعية في أغلب الحالات
يفضل زيادة السوائل بالفم مع تلقي أدوية ملينة
يلزم متابعة الحالة مع الطبيب المعالج
هل الصفراء عالية؟
هل تتلقي علاج كيميائي ؟
غالبا ما يعانى مرضى الأورام من إمساك و بواسير
و يتم التعامل مع تلك الأعراض بأدوية و دهانات موضعية في أغلب الحالات
يفضل زيادة السوائل بالفم مع تلقي أدوية ملينة
يلزم متابعة الحالة مع الطبيب المعالج
الف سلامه على الولاده
الالم الشديد وصعوبه التبرز ف المرحله دي ممكن يكون بسب امساك أو تحجر ناتج عن قله الحركه أو بعض الادويه و ده موضوع نقدر نتعامل معاه باذن الله علشان ارتاح تماما
بس عشان الوالده بتجهز لعميه كبيره ومركبه درنقه فضروري جدا تتواصلوا فورا مع دكتور الجراح المتابع لحالتها أو تروح المستشفى يكتب لها ملين أو الإجراء الأمن الي يناسبك وضعها من غير ما يأثر علي ترتيبات العمليه
الالم الشديد وصعوبه التبرز ف المرحله دي ممكن يكون بسب امساك أو تحجر ناتج عن قله الحركه أو بعض الادويه و ده موضوع نقدر نتعامل معاه باذن الله علشان ارتاح تماما
بس عشان الوالده بتجهز لعميه كبيره ومركبه درنقه فضروري جدا تتواصلوا فورا مع دكتور الجراح المتابع لحالتها أو تروح المستشفى يكتب لها ملين أو الإجراء الأمن الي يناسبك وضعها من غير ما يأثر علي ترتيبات العمليه
تحتاج ملينات لحين الفحص
