أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

عايزه اكشف ل جوزي هو عنده حالة اكتئاب بتجيله كل ما يشوف شخص معين ..ومش بيقدر ياخد نفسه وقلبه بيوجعه وفمه بينزل منه دم وانا عايزه اقف جتبه مش اسيبه ف الحاله دي انا قلبي [إقرأ المزيد...]

اه عنده صدمه شديدة من الشخص ودا وبيحصلي قلق شديد وقتها محتاجة علاج نفسي وجلسات

انا مش كويسه خالص حاسه هموت من الوجع اللى ف قلبي ومش عارفه اتكلم واقول اللى جوايا وكتير دخلت المستشفى والدكاترة يقولو اتعرض ل ضغط نفسي شديد ومقدرتش استحملو وبتكون [إقرأ المزيد...]

اعراض قلق وممكن نوبه هلع محتاجة تشخيص ومتابعه تواصلي معانا
محتاجين نعرف هل حصل اي حاجه أثرت في نفسيته
صدمه أو ضغوط
الحركات اللاراديه بتيجي نتيجه رفض الجسم لموقف معين فوق قدرته علي التحمل كصدمه أو ضغط نفسي او حدث فوق تحملة

مش قادر اكمل في الحياة اكتر من كده

مفيش حد بيقول الكلام ده وهو كويس. بس خلّيني أقولك حاجة مهمه : حياتك أغلى بكتير من أي لحظة ضعف بتمر بيها، واللي إنت فيه مهما كان تقيل فهو مرحلة ومش نهاية. في حل، حتى لو مش شايفه دلوقتي، وفي ناس ممكن تساعدك وتشيل عنك جزء من الحمل. إنت مش لوحدك، ومش مطلوب منك تبقى قوي طول الوقت… المهم إنك تكمل وتطلب دعم."

اخوية تعود علي. الكونفنتين400,

الموضوع بسيط ولكنه عاجل
يحتاج زياره طبيب لوضع خطه علاجيه سواء بالمنزل او المستشفي

انا اعاني من حزن دفين نتيجة غدر زوجتي ام اولادي بي لان كاتب الشقة باسمها وحاليا هي مصرة علي الطلاق لاسباب واهية بالاضافة اللي انها منذ شهور تقوم باهمال كل حقوقي [إقرأ المزيد...]

حضرتك محتاج تقييم وخطه علاجيه عشان تتعدي الفتره دي بدل ما نوصل بعدها لاضطراب ما بعد الصدمه ..سلامتك

هل الشك مرض وله علاج؟

على حسب يافندم ممكن يكون عرض بسبب أزمة أو اضطراب معين لابد من التشخيص السليم ، وطبعا اكيد كل حاجه ليها طرق علاج ، ولكن انك تبدأ تاخد خطوة من دلوقت ناحية نفسك
محتاج يافندم تتابع الطريقة اللى بتفكر بيها من خلال الوعى والاستبصار والافضل تحجز مع دكتور لمعرفة الأعراض اللى بتعانى منها ويتم التشخيص واستخدام الوسائل العلاجية المناسبة لحالتك

ممكن اتابع مع دكتور نفسي محتاجه اتكلم لان تعبانه

اهلا وسهلا بيكى اتفضلى ف اى وقت

دكتور حضرتك انا بيجيلي خنقة ف صدري وضيق ف التنفس وطول الوقت مخنوقه واول ماادخل انام احس ان روحي بتروح واقوم من النوم مفزوغه ودوخه مش بتروح ومش مرتاحه طول والوقت واي [إقرأ المزيد...]

اكيد اللي بتمري بيه صعب
للي بتوصفيه ده مش ضعف منك ولا جنان، دي أعراض صدمة نفسية مع قلق عالي جداً عملوا حالة اسمها (فرط يقظة). جسمك بقى عايش في وضع خطر طول الوقت حتى وإنتِ مخبية في بيتك.
الخنقة، ضيق التنفس، الفزع أول ما تنامي، الإحساس إن الروح بتطلع—كل ده شائع جداً مع التروما والقلق الشديد، ومش معناه أبداً إن في مرض خطير.

أحب أطمنّك إن دي حالة قابلة للعلاج جداً وبنسبة نجاح عالية.
أول خطوة إننا نثبت لجسمك إنه آمن. وده بنشتغل عليه بجلسات علاج نفسي مخصصة زي:
EMDR – CBT – علاج منظم للقلق
.