سألت فتاة (تبلغ عمرها 30 سنة) 20 June, 2026
218 عندي مخزون الحديد 10 وفيتامين د 11.35 والضغط ساعات بيبقي واطي
لا بد من التقيم والفحص السريري لمعرفه سبب نقص الحديد
طبيعي الضغط واطي بسبب الانيميا يجب الاستمرار علي أقراص الحديد شهرين وفيتامين د 3شهور
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هذة المعدلات منخفضة ولكن التشخيص لابد بعد الكشف الباطنى وتحليل الكشوى والاعراض والعلامات الموجودة بالكشف ثم العلاج
مخزون الحديد وفيتامين دال عندك منخفضين فعلًا، وده محتاج علاج ومتابعة مظبوطين وده كمان ممكن يفسر جزء من التعب والدوخة والإرهاق، خصوصًا مع إن الضغط ساعات بيبقى واطي.
الأفضل تحجزي كشف باطنة عشان نراجع التحاليل، نقيس الضغط، ونحدد العلاج المناسب والمتابعة الصح
الأفضل تحجزي كشف باطنة عشان نراجع التحاليل، نقيس الضغط، ونحدد العلاج المناسب والمتابعة الصح
مهم جدا نقيم الحالة ونحدد سبب انيميا نقص الحديد
بجانب علاج نقص فيتامين د بإذن الله
بجانب علاج نقص فيتامين د بإذن الله
اكشفي يافندم عن طبيب باطنه لفحص حالتك والوقوف على اسباب الانيميا ونقص الفيتامين ومعالجة الأمر قبل زيادة الانيميا وأخذ المشوره الصحيه المناسبه لحالتك
لابد من اخذ الادويه المناسبه لحضرتك مع معرفه سبب الانيميا والضغط الواطى لعلاجه
يفضل استشاره اقرب طبيب باطنى
يفضل استشاره اقرب طبيب باطنى
نعمل صورة دم مع الكشف ونحدد العلاج
