سأل ذكر (يبلغ عمره 9 سنوات) 20 June, 2026
137 ابنى كان بيتكلم كويس جدًا ومن هو عمره ٣سنين ونص نزل حصانه واتكلم اكتر وتمام جدا وفجأة لاحظت عليه أنه ابتدى يتهته وكشفت له الاول ف السمع والكلام ومشوونا وقال هى ف البدايه الكلام ده ف ٢٠١٩ شويه الحاله بتسوء روحت ل دكتور براڨيت قال تلعثم واستمرينا كتييير جلسات ومفيش اى تقدم ورجعت الاجازه ال فاتت للسمع والكلام
قالوا الحاله ساءت وبقيت تلعثم من الدرجه الرابعه
حالته ادمرت بيرجع رقبته لوراجامد وغضاريف
هيحتاج يشتغل جزء نفسي يرجعلو ثقه بنفسه تاني عشان يهدا و موضوع ميزدش اكتر مع تمارين التفس
التلعثم أسبابة كتير ولو كان بيتكلم وفجأة جاله التلعثم ممكن يكون بسبب مشكلة نفسية موقف مثلا أو تنفس ضعيف أو اضطراب في الجهاز العصبي في تنسيق الكلام وده طبعا لازم تشخيص دقبق للتلعثم و قياس الوظائف العضوية والتنفس و بعد التقييم والتشخيص يتم كتابة تقرير والعرض على دكتور مخ وأعصاب ثم متابعة تدريب جلسات وفي حالات بفضل الله كثير نجحت جدا معنا
كده فى حاجه فى الأعصاب
لابد من الزياره لدكتور مخ واعصاب فى اقرب وقت ممكن
لابد من الزياره لدكتور مخ واعصاب فى اقرب وقت ممكن
السلام عليكم .. في البداية كان عدم طاقة لغوية .سواء كانت بسبب نفسي او بدون سبب ..وكان المفروض يتم عمل جلسات معات معاه .
دلوقتي تلعثم بالإضافة إلى وجود حركات لاارداية ..تشنجات رقبته .
اولا يعرض على أخصائي نفسي عشان نتأكد. إن مفيش اي مشكلة .
ثانيا ارجو الاشتراك في تمرين سباحة هيساعد في اطالة التنفس بشكل أفضل.
ثالثا يتم عرضه على أخصائي تخاطب لمساعدته وتأهيله . تمارين تنفس وتدريبات أخرى لمساعدته .وان شاء الله يكون أفضل.
ملحوظه العامل النفسي والتشجيع والتقبل للطفل مهم جدا جدا
دلوقتي تلعثم بالإضافة إلى وجود حركات لاارداية ..تشنجات رقبته .
اولا يعرض على أخصائي نفسي عشان نتأكد. إن مفيش اي مشكلة .
ثانيا ارجو الاشتراك في تمرين سباحة هيساعد في اطالة التنفس بشكل أفضل.
ثالثا يتم عرضه على أخصائي تخاطب لمساعدته وتأهيله . تمارين تنفس وتدريبات أخرى لمساعدته .وان شاء الله يكون أفضل.
ملحوظه العامل النفسي والتشجيع والتقبل للطفل مهم جدا جدا
غيري الاخصائي فورا
ولابد من الاخصائي يكون نفسى اطفال كمان
والجلسات هتحتاجى فيها تمرينات للنفس الباطنى عشان ننظم النفس اللي خارج مع الكلام
فيه كذا تكنيك لطريقه الكلام لتنظيم النفس
ارجو عدم التأخر وتقييمه فى أقرب وقت واشتغل جلسات الموضوع هيطول شوبه بس هتلاقي نتيجه كويسه باذن الله
ولابد من الاخصائي يكون نفسى اطفال كمان
والجلسات هتحتاجى فيها تمرينات للنفس الباطنى عشان ننظم النفس اللي خارج مع الكلام
فيه كذا تكنيك لطريقه الكلام لتنظيم النفس
ارجو عدم التأخر وتقييمه فى أقرب وقت واشتغل جلسات الموضوع هيطول شوبه بس هتلاقي نتيجه كويسه باذن الله
