بنتي عندها شهرين ونص ووزنها 3.5ونص مش بتذيد اروح بيها...

[أسئلة طبية تخصص اطفال وحديثي الولادة]

217 بنتي عندها شهرين ونص ووزنها 3.5ونص مش بتذيد اروح بيها لدكتور ايه ياريت يكون في محافظه القلبيوبه

دكتور أطفال يقيم حالتها بدقه وهو هيوجه حضرتك للتخصص المطلوب
الوزن عند شهرين يعتمد علي وزن الطفل عند الولاده ويتم اضافه كيلو ونصف علي الأقل علي الوزن لمعرفه إن كان هذا الوزن الطبيعي
الوزن عند شهرين ونص بيعتمد علي وزن الولادة واذا كان الطفل كامل النمو يعني مولود في ميعاده ولا ناقص النمو يعني مولود قبل ميعاده
حضرتك لازم تتوجهي لطبيب الاطفال هو اللي هيقيم الحاله ويشوف معدل الزيادة ده طبيعي ولا لا
يجب التوجه لطبيب اطفال هو إلى يحدد معدل الزياده بناء على وزن الولاده ويشوف التخصص المطلوب ويوجه حضرتك
الوزن ف العمر ده بيعتمد على الوزن عند الولاده
فاذا كان وزن الولاده كويس بتبقى الحاله بسبب عيوب ف الرضاعه الطبيعيه او الصناعيه
واسباب كتيره ف كل منهما
لازم فحص مع دكتور اطفال هيقيم وزن الولاده والزيادة منذ الولادة ؛عدد المرضعات وكميتها؛وجود قئ متكرر أو ارتجاع ؛ مشاكل بالقلب أو الرئه؛ الحاجه التحاليل أو تحويل لدكتور آخر إذا لزم الامر
يرجى مراجعة الطبيب للفحص العام و اخذ تاريخ مرضى بداية من الولادة و هل ترضع طبيعي ام صناعى

أطباء في تخصص اطفال وحديثي الولادة

المزيد من الاطباء تخصص اطفال وحديثي الولادة