عندي بنتي ٨ سنين عندها سنة طالعة معوجة ممكن إفادة

[أسئلة طبية تخصص اسنان]

656 عندي بنتي ٨ سنين عندها سنة طالعة معوجة ممكن إفادة

بيتم الكشف و تحديد وضع الاسنان و الفك هل هتحتاج تقويم لاحقا او المتابعة بعض كبر حجم الفك لانها ف مرحلة النمو
هو احنا محتاجين ف البداية نعرف اية السبب
يعني نعمل بانوراما ونشوف وضع الاسنان نفسها مختلف ولا لا و وضع الفك نفسه
وضع الاسنان الدائمة واللبنية وعلاقتهم ببعض
وهل حصل تبادل طبيعي ولا هي خلعت في وقت غلط !
هل اخدت تروما خلطة مثلا ولا هي لوحدها طلعت بالشكل ده
الموضوع محتاج تشخيص كامل علشان نحط خطة علاجية صحيحة
وللاطمئنان الوضع مهما كان
ففيه حلول بنعملها يرجعها للوضع الطبيعي
ودمتم بخير
ممكن يكون اعوجاج الاسنان طبيعي في مرحلة التبديل لكن في بعض الحالات بيحتاج تدخل مبكر لتجنب المشاكل ممكن تحصل مستقبلا
حضرتك احنا بتكشف على البنت كويس
وبعد الكشف بيتم تحديد هل هي محتاج تقويم او لا وهل هتحتاج اي تدخل طبي ام لا
وشكرا
بيتم الكشف و عرض الاشعه اللازمه و تحديد السبب لأنها في مرحله نمو الفك هيتم المتابعه و تحديد توقيت عمل التقويم
لازم اشوف شكل اللثه عشان نقدر نحدد العلاج
ساعات بيكون الاعوجاج طبيعي وممكن يكون وضع الفك والأسنان يحتاج تدخل مبكر ومتابعه يلزم الكشف لتحديد وضع الحالة
في السن دا كشف التقويم ضروري .. مش عشان نتدخل بالضرورة ولكن عشان اذا في تدخل بدري لأي سبب زي مشاكل تراجع الفك العلوي او العضه المعكوسة تتعالج بدري او عشان نتابع الطفل من سن مبكر ونراقب اذا في حاجه للتدخل التقويمي .
محتاجه تشخيص الاول ومعرفة السبب
وبعدها نضع خطة العلاج
السن ٨ سنوات ف لو محتاجه تقويم هيكون مناسب جدا البدء فالسن دا
يفضل المتابعه معها من سن صغير مع عمل الاشاعه اللازمه لها
لو السنه اللبنيه لسه موجوده هنحتاج نخلعها عشان توسع مكان للسنه اللي بتطلع وتاخد مكانها الطبيعي لو كانت اتخلعت بالفعل يبقي مفيش اجراء في الوقت الحالي
حنحتاج نعمل بانوراما ونشوف ونحدد المشكله وحلها
لزم تيجى العياده لتاكد من السنه لبنيه او دائمه
تحتاج الي جهتز تقويم متحرك لتصحيح وضع السن
لازم اشوف السنه انهي واحده بالظبط و كنيه الاعوجاج قد اي
ولكن بشكل عام ان شاء الله في حالات بتتعدل لوحدها مع الوقت عشان حجم الفك بيكبر
يجب الكشف عليها اولاً لاختيار الحل المناسب
هنحتاج نكشف عليها ونقيم الحاله بتاعتها مع اشعات بانوراما ونحدد هيتعملها تقويم لما تكبر ولا هتتعدل لوحدها
ضروري من الكشف عليها و في الغالب ح تحتاج إلى خلع اسنان لبنيه
في الوقت الحالي مفيش تدخل و إنما يتم تقييم وضع الاسنان عند سن ١١ سنه اذا في تزاحم أو اعوجاج تحتاج تقويم اسنان
اهلا وسهلا بيكى يا فندم
بعد عمل الكشف اللازم بيتم تحديد اساس المشكلة ايه .. الاسباب كتير واشهرها ان يكون حجم الفك اصغر من حجم الاسنان فبالتالى الاسنان بتتعوج شويه
فى الحالة دى بنعرضها على دكتور تقويم والحل بيكون تقويم فى السن المناسب ليها بعد تغيير الاسنان اللبنية
هنحتاج نكشف عليها عشان نشوف شكل السنه ممكن يوم دا وضع طبيعى فى المرحله دى
من عمر ٨-١٢ ممكن يكون في لخبطه في الاسنان ممكن حضرتك تمورينا العياده ونتأكد بعد الفحص الموضوع طبيعي ولا محتاج تدخل
د احمد علي اخصائى طب وتجميل الاسنان وتقويم الاسنان يوم الثلاثاء الساعه ٦مساءا
حضرتك محتاجة كشف تقويم الأسنان لتحديد الوقت المناسب للتعامل مع الوضع و عمل الاشعة اللازمة
ممكن نحجز مع د التقويم و هيحددلنا محتاجه اي بالظبط
لازم كشف مبدأيا لمعرفه الاسنان المجاوره ومكان طلوع الاسنان لنعرف إذا بتحتاج شئ لمنع حدوث التقويم مستقبلا
ممكن حضرتك تبعتيلي صوره وانا احاول اساعد حضرتك
اهلا وسهلا بحضرتك
مع الوقت ممكن ترجع لوضعها الطبيعي متقلقيش بس لازم كشف لتقييم الحالة
حضرتك ده عادى فى السن ده لازم تيجى لدكتور تقويم للكشف لمعرفة السبب و الاجابة على اى استفسارات

أطباء في تخصص اسنان

المزيد من الاطباء تخصص اسنان