حامل في الشهر الاول وفيتامين د 17 هل لازم اخد جرعه...

[أسئلة طبية تخصص باطنة]

662 حامل في الشهر الاول وفيتامين د 17 هل لازم اخد جرعه تكميليه والجرعه اد ايه

يمكن أن تاخذي اقراص فيتامين د تركيز 1000لمدة 3شهور ثم نقيس مستوي فيتامين د بعدها
طبعا دكتور النسا هو اللي يتابع معاكي و هيقولك أن أول ٣ شهور ممنوع فيتامينات بس طبعا ده لازم يبقي معاه و تحت إشرافه الكامل
ممكن ناخذ ولكن لا يزيد عن 1000وحده يوميا لمده 15يوم فقط
معظم الحوامل يحتجن مكمل فيتامين د يوميًا ضمن فيتامينات الحمل.
عند وجود نقص مؤكد مثل 17، قد يصف الطبيب جرعة أعلى لفترة محددة ثم جرعة محافظة، مع إعادة التحليل لاحقًا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مش لازم دلوقتى وطبيب الولادة المتابع للحالة سيصف لك فيتامين د فى الوقت المناسب اذا استدعى الامر
ممنوع اى علاج قبل انتهاء الشهر الثالث للحمل منعا لحدوث اى مشاكل في تكوين الجنين
لابد من زيارة الطبيب في العيادة للفحص السريري وبجهاز السونار وأخذ المعلومات الكافية والدقيقة وقد نحتاج لبعض التحاليل المهمة
الافضل طبعا تاخدى
الجرعة قرص فيتامين د ٤٠٠٠ وحدة يوميا
فيتامين د١٧ هل تعانى من أعراض نقص فيتامين د، تكسير وهمدان باستمرار فى الجسم و الم بالعظام مستمر حتى من قبل الحمل، لو هناك أعراض لنقص فيتامين د، يتم أخذ علاج حقنة جرعة تحميلية على مدى أسبوعين ثم علاج اقراص يوميا مع متابعة الطبيب المعالج

أطباء في تخصص باطنة

المزيد من الاطباء تخصص باطنة