عند قيامي من النوم مهما كانت مدة النوم اقوم في حالة ضيق ...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

1741 عند قيامي من النوم مهما كانت مدة النوم اقوم في حالة ضيق ادخل الحمام للتبول فقط واستنجا من البول وأخرج علي البلكونه لمده تزيد عن الساعه وفي هذه المده اقوم والاستغفار التسبيح والاذكار حالتي الأولي في الضيق هي اود دخول الحمام لعمل حمام فلا اعرف أو الاستحمام أو غسل من الجنابه فلا اقدر لأن حالة الضيق ملازماني بخوف وضيق تنفس منذ مده اترك باب الحمام بدون غلق وأوقات أخري ابلغ الزوجه أنها تقف علي باب الحمام لحين الانتهاء من الغسل

ألف سلامه .. اللي بتمر بيه أعراض من القلق ودي بتحسس الإنسان إنه مش قادر يتنفس أو إنه محبوس، وعشان كدة بتهرب للبلكونة عشان تحس بالأمان
​عشان نساعدك تعدي المرحلة دي حابة أنصحك بكذا حاجة بسيطة أنك ​اطمن على صحتك: بما إن حضرتك عندك 72 سنة، أول خطوة نعملها هي إننا نكشف باطنة أو قلب للتأكد بس إن ضيق التنفس ملوش أي سبب عضوي .. وبعدها ممكن تتوجه لمعالج نفسي لمساعدتك في تحسين جوده حياتك
هي اعراض قلق وارد يكون ليها شق اخر ف تشخيص باقي يفضل حجز استشاره لعمل تقييم نفسي اكلينكي لمعرفه السبب بشكل اوضح وتحديد خطه علاجيه للتغلب عليها واعتقد ان المشكله لن تتعدي ٦ جلسات وتحل بأمر الله لكن فيه بيانات كثيره لابد من معرفتها فيرجي التوجه لمعالج او طبيب نفسي لعمل تشخيص وتقييم
حضرتك تعاني من ضيق وقلق شديد فور الاستيقاظ من النوم، مصحوب بإحساس بالخوف وضيق في التنفس، مع سلوكيات تجنب وطمأنة مثل الدخول المتكرر للحمام، ترك باب الحمام مفتوح، طلب وجود الزوجة، وقضاء وقت طويل في الاستغفار خارج الغرفة. الحالة تؤثر على قدرتها على أداء الروتين اليومي مثل الاستحمام أو الاغتسال. يوصى بمراجعة مختص نفسي للتقييم والتدخل العلاجي المناسب
مساء الخير. حضرتك حاله الضيق دي اكيد بتيجي بسبب ازمه مرينا بيها سواء في الصغر لان الحاله اللي حضرتك بتوصفها من الخوف مرتبطه بصدمه نفسيه ممكن حضرتك ما تكونش متذكره جدا لانها بتبقى متخزنه في اللاواعي فبتظهر في مرحله الكبر بشكل لا واعي ما بنبقىش قادرين نحدده هو جاي من ايه او لو حضرتك في افكار بتسبب عندك خوف او اصوات محدده ملازماك هي اللي بتوصلنا للمرحله دي فانت محتاج استشاره متخصص عشان يقدر يساعدك في اقرب وقت
يرجى مراجعة الطبيب النفسي
ده غالبًا بيكون أقرب إلى:نوبات قلق شديدة أو panic upon waking أو مكون من Obsessive–Compulsive Disorder (خصوصًا فكرة “لا أستطيع البدء إلا بعد طقس معين”)أو قلق مرتبط بالوسواس الديني/التطهر عند بعض الحالات
وأحيانًا بيكون مرتبط بالاكتئاب أو اضطرابات القلق العام.ده محتاج تقييم مباشر عند طبيب نفسي أو أخصائي علاج معرفي سلوكي، والعلاج غالبًا بيكون:علاج دوائي لو القلق شديد وعلاج سلوكي زي Cognitive Behavioral Therapy + التعرض ومنع الاستجابة (ERP) لو فيه وساوس
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
استعن بالله و تعوذ من الشيطان الرجيم
و لو كده ممكن تحجز و نعمل مع بعض علي علاج سلوكى
وان شاء الله خير

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي