عايزه دكتور استشاري شاطر فى تغذيه الطفل وعدم الاكل...

[أسئلة طبية تخصص اطفال وحديثي الولادة]

2441 عايزه دكتور استشاري شاطر فى تغذيه الطفل وعدم الاكل بأقل القليل لطفله ٢ سنه فى اسيوط المحافظه

يجب الكشف علي الطفل لمعرفة السبب و عمل اللازم
قبل دكتور التغذيه لازم دكتور اطفال يقوم بعمل تحاليل للطفله ويتأكد من عدم وجود انيميا او اي نقص فيتامين يعوق النمو ثم نلجأ لدكتور التغذيه
لازم كشف علي الطفله في البدايه ونشوف الوزن والطول علي منحنيات النمو والحاله العامه للطفل وعمل بعض التحاليل اللازمه لمعرفه سبب رفض الطعام واذا كان هناك انيميا او نقص في بعض المعادن والفيتامينات ثم المتابعه مع تخصص التغذيه اذا لزم الامر بعد الفحص
قبل ما نقول دكتور تغذيه نحسن العادات الغذائية بتاعتنا بلاش حلويات وحاجات مسكرة كتيره بلاش مواد حافظة بلاش شيبسي وبوزو
نحاول معاها في خضار وفاكهة ممكن نعمل تحليل براز لو ف طفيليات تقلل الشهيه وتحليل صورة دم عشان لو في انيميا

أطباء في تخصص اطفال وحديثي الولادة

المزيد من الاطباء تخصص اطفال وحديثي الولادة