دماغي وجعاني علطول بحس انها فيها وش كتير وي مش عارف...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

176 دماغي وجعاني علطول بحس انها فيها وش كتير وي مش عارف اركز في مزاكره بقيت بزهق من اقل حاجه لدرجه ان لو اي حد عمل اي حاجه قدامي بزهق علي جسمي تعبني جامد وي ظهري وي مخنوق علطول واحنا ظروف البيت عندنا مش احسن حاجه والدي وي ولدتي مطلقين وي كل واحد متجوز وانا قاعد مع امي وي بتعملي كويس جدا وي جوزها برضو بس انا مش مظبوط امي بقت شيفاني مجنون من الي انا بعمله وي تصرفاتي مفيهاش اي عقلانيه وي مش بكلم مع حد وي محدش حاسس بيا خالص

أنا فاهم جدًا اللي بتوصفه، وصدقني اللي بتحس بيه مش “جنون” ولا ضعف… ده ضغط نفسي كبير انعكس على جسمك وتركيزك ومزاجك.
الوجع المستمر في دماغك، الزهق من أقل حاجة، عدم القدرة على التركيز في المذاكرة، العصبية، الكتمة، آلام الجسم… دي كلها علامات إنك متحمّل أكتر من طاقتك ومحتاج حد متخصص يساعدك ترتّب اللي جواك بدل ما تفضل تعاني لوحدك.

ظروف البيت وعدم الاستقرار الأسري ليهم تأثير مباشر عليك، حتى لو مامتك وجوزها ناس محترمين. الضغط اللي مرّيت بيه عبر السنين بيبان دلوقتي في شكل توتر شديد، وتشوش في التفكير، وإرهاق نفسي.

عشان كده مهم جدًا نعمل جلسة تقييم ونسمعك كويس ونحدد سبب اللي بتحس بيه، ونحط خطة واضحة تساعدك تهدى وتستعيد تركيزك وتتعامل مع الضغط والمذاكرة.

أنت مش لوحدك، وحالتك ليها علاج واضح… بس أول خطوة إنك تيجي تتشاف صح.
احجز أقرب موعد، وتعال نتعامل مع اللي تعبانك بدل ما تفضل شايله لوحدك

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي