السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ظروف البيت مش احسن...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

173 السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ظروف البيت مش احسن حاجه وي ولدي وي ولدتي مطلقين من خمس سنين وي الطرفين متجوزين وي ابويا طلق تاني وانا قاعد مع امي وي اخواتي وي جوزها وي مشاكل هنا وي هنا انا بحب امي جدا وي جوزها حد محترم جدا بس انا دلوقتي بقيت حاسس اني مليش لزمه في الحياه اني اعيش شايف إن البني ادم عايش ملوش لزمه بسال نفسي كل يوم انا عايش لي في دنيا زي دي مش عارف ازاكر خالص حياتي بايظه عندي كميه كسل بطريقه فظيعه وي مبحبش أخرج مع حد والا اتكلم مع حد انا علطول مع حالي لو في اي حد فتح معايا كلام ممكن اعيط دماغي فيها وش علطول مش عارف ازاكر خالص علطول زهقان مبقتش عندي تحمل لي اي حاجه بزعق وي بشخط في اي حد قدامي بحس بكتمه علي صدري جامده حاسس اني مش مظبوط بس فيا اي مش عارف انا كل الي عايزه اني اعرف ازاكر عشان أنا دماغي حاسس ان هي فيها وش وش كتير مبعرفش ازاكر خالص وانا دلوقتي في تالته ثانوي عام وعايز ربنا يكرمني وي مش عايز خلقي يكون ديق كده عشان بزهق علي امي جامد وي انا مش عايز كده عشان بحبها بس بيكون غصب عني دا ممكن تكون بتنادي عليا عادي ازعق معاها جامد ف مش عارف انا فيا اي ف انا دلوقتي عايز اعرف انا الي فيا ده اي وعايز اي نوع برشام مهدئ عشان انا بقيت زي المجنون

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،
أنا مقدّر جدًا اللي بتمر بيه، وواضح إنك شايل حمل كبير على سنّك وظروف صعبة في البيت وضغط الثانوية العامة. كل الأعراض اللي ذكرتها—زي الزهق المستمر، البكاء بدون سبب، الكتمة، العصبية، ضعف التركيز، وعدم القدرة على المذاكرة—دي مش ضعف منك ولا قلة إرادة… دي علامات إنك متضغط زيادة عن طاقتك، ومحتاج مساعدة متخصصة تنظّم أفكارك ومشاعرك من غير ما تحس إنك لوحدك.

بس مهم تعرف إن الدواء لوحده مش هيساعدك، وكمان ما ينفعش نكتب أي مهدئات من غير تقييم طبي، لأنها ممكن تأذيك لو اتاخدت غلط.
اللي محتاجه دلوقتي هو جلسة تقييم نفسي نسمعك فيها كويس، ونفهم سبب اللي بتحس بيه، ونعملك خطة علاج تساعدك ترجع تذاكر وتتحكم في أعصابك وتتعامل مع ضغط البيت.

إحنا موجودين علشان نساعدك،
وممكن تحجز أقرب جلسة تقييم علشان تبدأ تتحسن فعلاً بدل ما تفضل تعاني لوحدك.

خطوة واحدة تبدأ بيها… والباقي هنسنده سوا.

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي