انا انا نفسي بتضايق وقلبي دايما خايف وبصحى من النوم...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

117 انا انا نفسي بتضايق وقلبي دايما خايف وبصحى من النوم قلقان وبقي لي 10 ايام ما بنامش الليل كله النوم وباقي الليل قلق ممكن الجواب لو سمحت

الاعراض أشبه لاضطراب القلق لكن يرجي زيارة متخصص لتحديد مدى شدة ونوع الاضطراب واتحاذ الخطة العلاجية المناسبه ..لو الحالة دي مستمرة أكتر من أسبوعين بنفس الشدة، أو بدأ يظهر معاها خفقان، دوخة، أو نوبات هلع — فده يحتاج مقابلة متخصصة سواء مع طبيب نفسي أو أخصائي علاج معرفي سلوكي (CBT).
ممكن العلاج يكون بسيط جدًا — إما جلسات دعم نفسي، أو دواء خفيف مؤقت لو الطبيب شاف ده مناسب.

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي