أسئلة في تخصص نساء وتوليد

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

اتصرف ازاى مع الحمل خارج الرحم لحد ما اتأكد منه وأنه فعلا خارج الرحم لانه نزل ف معاد البيريود دم عادى لمده خمس ايام بس اخف من كل مره وهى ف العادى بتقعد سته او سبعه [إقرأ المزيد...]

عشان تتاكدي انك مش حامل بتعملي اختبار حمل رقمي في الدم لو طلع سالب يبقي مش حامل ومفيش قلق طلع ايجابي لازم تتوجهي للطبيب يعملك سونار

من فضلك اخر بريود ليا يوم 6/3 وعملت تست منزلي طلع ايجابي كنت عاوزه اعرف اعمل تحليل قبل ما اروح للدكتوره؟ واروح امتي؟ وفي برشام اخده زي الفوليك اسيد قبل ما اروح ولا لا
[إقرأ المزيد...]

أرجو تشريفنا في العيادة لتقييم الحالة

انا كنت عامله عمليه استئصال رحم من سنتين كان عندي نزيف شديد اسم الورم الورم الليفي الدكتوره كانت قايلاني يعني ممكن يرد تاني فانا النهارده ومن سنتين اول مره احس [إقرأ المزيد...]

حالة حضرتك محتاجه التوجه لعياده للكشف لمعرفه سبب الثقل والتورم من أسفل خصوصا بعد عمليه استىصال الرحم
الاسباب متعددة للنزيف مشاكل بالدم... أورام .. تغدد .. أمور تستدعى الكشف بالأشعة وبعض التحاليل
السلام عليكم
وجود دوالى على الرحم .يمكن أن يؤدى إلى نزيف أثناء الولادة القيصرية.فمن الافضل الولادة فى مستشفى مجهزة مع وجود بنك دم فى المستشفى و رعاية مركزة .

عدم تحكم في البراز والغازات بعد ولا ده طبيعيه وكشفت عند دكتور جراحه قالي في هبوط في المستقيم داخل المهبل وقالي ان فتحه الشرج والمهبل واصلين لبعض من الداخل فما الحل [إقرأ المزيد...]

دي حاجه اسمها recto-vaginal fistula فتحة من المستقيم الي المهبل اسبابها متعدده بس هنا السبب واضح طبعا تحتاج الي الكشف و التقييم السليم لتاكيد التشخيص و تحديد الاجراء الجراحي الصحيح للتعامل معها

هل العياده متعاقده من شركه dms

حضرتك تشرفينا وبنكتب شرح مفصل للحالة وحضرتك بتقدميه للتأمين بتاعك لو محتاجين اجراء جراحى

ينفع طبيعي بعد قيصريه

طبعا وياما ولدت طبيعي بعد قيصرية ولكن بشروط.......
الافرازات الشفافه طبيعيه في فتره التبويض وتتحول الي افرازات اكتر سمكا أو منغبشه اسبوع قبل الدوره دون راءحه أو اعراض