عندى وجع جااااامد جدااااا ف اسنانى مع التهاب ونزيف فى...

[أسئلة طبية تخصص اسنان]

996 عندى وجع جااااامد جدااااا ف اسنانى مع التهاب ونزيف فى اللثة ده غير كمية الجير واصفرار الاسنان الحل ايه

لازم يتم كشف على الأسنان اولا بس عموما وجود الجير حولين الأسنان بياثر على صحه الأسنان و اللثه انصح حضرتك بالكشف و عمل جلسه تنظيف جير و تلميع للأسنان
لازم تنضيف جير و تنضيف جيوب الاسنان
الف سلامه.
الموضوع بسيط باذن الله
كل ما ف الامر ان الحل هوه قراءة السؤال بالعكس.
جير واصفرار مسبب نزيف والتهاب عامل وجع جامد.
اول شيء ازالة الجير وتنضيف الاسنان ولو طبقة الجير كبيرة وفي تأكل في اللثه والعضم يفضل يكون التنضيف بالتدريج علي جلسات
لازم يفندم نعمل اشعه مقطعيه على الأسنان و نشوف المشكله ونحددها
ألف سلامة
الحل تنضيف جير عند الدكتور و كحت لثة للجيوب اللثوية
الف سلامه عليكي يافندم
حضرتك تنورينا في العياده
احنا ممكن يكون عندنا تلات مشاكل مش مشكلة الواحده
المشكله الأولى التهاب ونزيف اللثه والجير وده حله تنضيف الجير والتلميع ومعرفة كيفية غسيل الاسنان والمضمضه
المشكله التانيه اصفرار الاسنان وده هيحتاج تبييض عشان الاسنان ترجع ل لونها الطبيعي
المشكله الثالثه الوجع او الألم وده ممكن يكون ناتج عن التهاب اللثه او ممكن يكون نتيجة التسوس وده هيحتاج حشو عادي او حشو عصب
ودمتم
الف سلامة
حضرتك محتاجة جلسة إزالة جير و تنظيف عميق للثة و ازالة التصبغات بالتلميع مع الالتزام بتعليمات الطبيب المعالج بعد الجلسة
جلسة تنظيف جير مع الكشف الدوري كل ٦ اشهر
اهلا يافندم
الالم في الاسنان و اللثه معا
وطبعا جير واصفرار فلازم كشف مستعجل يافندم لعمل الازم ولعمل الاشعه بالعيادة
ممكن اخد مسكن لحين الوصول للطبيب
الوجع الجامد و التهاب و نزيف اللثه هم نتيجه تراكم طبقات الجير و اللي بتسبب تهيج في اللثه المحيطه بالأسنان عليكي زيارة طبيب الأسنان لعمل جلسه ازاله الجير و تنضيف الاسنان و اتباع التعليمات اللازمه بعد ذلك
الف سلامة علي حضرتك..حضرتك بتنورينا نكشف علي اسنان حضرتك وبيتم عمل ازالة للجير كخطوة اولي لتخسين حالة اللثة
طبعا ممكن يكون فيه اسباب كتير للألم الشديد وسبب منهم الجير والتهاب اللثه
حضرتك محتاجة كشف ضروري وعمل جلسة تنظيف جير لعلاج التهاب اللثة وبعدها علاج باقي الأسباب
لزم نعمل تنظيف جير وتنظيف جيوب دمويه بالله
تنظيف الجير مع الاهتمام بالفرشاه
الوجع ليه اسباب كتير فلازم اعرف عندك اسنان مسوسه ولا لا و كميه الجير ليه سبب كبير في التهاب اللثه
فممكن حضرتك تنوريني وهيا اجراء بسيط مع شويه تعليمات تمشي عليهم كل دا هيروح باذن الله
تنضيف الجير بيعالج التهاب اللثه ونزيف اللثه وحساسيه الاسنان
لازم تعملي ازاله جير عشان الالتهاب يروح وتلميع عشان الاصفرار وبعدها هيكون فيه بروتوكول معين للمحافظه علي الاسنان واللثه نمشي عليه
الموضوع بسيط ان شاء الله
تنورينا
تحتاجين الي كشف و عمل الازم فورا
تنظيف جير و مضاد حيوي و مضمضة
اهلا وسهلا بيكى يا فندم
ألف سلامة عليكى
واضح ان عند حضرتك التهاب حاد فى اللثة و دا بيسبب ألم فى الأسنان واحيانا حساسية زايدة مع الاكل والشرب دا غير انه بيسبب نزيف اللثة
بيتم تأكيد التشخيص اكتر بعد عمل الكشف اللازم
علاج التهاب اللثة بيكون جلسات تنضيف عميق ل اللثة مع المواظبة على علاج مناسب ومتابعة دورية وان شاء الله بتتحسن بشكل تدريجى
الجير والتكلسات على الاسنان واحده من الأسباب الي بتعمل التهاب لثه لازم نعمل تنضيف للأسنان واللثه ونمشي على مضمضه وفرشه ومعجون معينين
لازم د اسنان يشوف الحاله عشان يقدر يساعدك عيادة الأسنان كل يوم من الساعه ٧ مساء ما عدا الجمعه
محتاجين نعمل تنظيف جير و تلميع و نتابع
حضرتك شارفينا فى العيادة نعمل جلسة تنضيف او نشوف اى السبب و نحلوا
سببها الرئيسي الجير ممكن يكون ف عوامل تانيه بس ده الاهم لازم تنظيف جير وعلاج معين والامور هتكون كويسه باذن الله
محتاجه تنظيف جير فورا بعد الاستمرار على مضمضه لمده ثلاث ايام قبل وبعد التنظيف مع التلميع للأسنان وتوريد اللثه
لازم كشف لعمل الاجراءات اللازمه
الحل يا فندم ان حضرتك تعملي تنضيف جير و لثه و تاخدي دوا لتقليل التهاب اللثمه بتبقي مضمضه لمده اسبوعين مع غسيل الاسنان بالاخص قبل النوم و الاتهاب ان شاء الله هيختفي مع الاستمراريه
اهلا وسهلا بحضرتك
الف سلامة على حضرتك
لازم نعمل تنظيف للجير لانه هو السبب في التهاب ونزيف اللثه
ولازم نغسل الاسنان بانتظام على الاقل مرتين يوميا واستخدام فرشاة سوفت
حضرتك محتاجة تيجى لتنظيف الجير و المتابعة لعلاج اللثة مع العلاج المناسب و عمل تحاليل للتأكد من عدم وجود اى امراض تسبب هذا النزيف و الاصفرار غالبا بسبب شرب الشاى و القهوة و حله تبيض الاسنان لكن يجب علاج الالم و التهاب اللثة اولا
الحل الافضل ولا غنى عنه اننا نبدا جلسة تنضيف جير من على الاسنان والجذور ونبدأ نمشي على مضمضه ونحدد الطريقة الاصح لغسيل الاسنان ونوع الفرشاة والمعجون. ونحافظ على تكرار جلسه التنضيف مره كل ٦ اشهر والاهم نشوف ايه المسبب في تراكم الجير والتهاب اللثه ونبتعد عنه .
هو في اغلب الاحوال بيتم تنظيف الجير واستخدام مضمضة لمنع تكون الجير مع غسيل الاسنان والاهتمام بها هو ممكن حضرتك تنورينا في العياده في خصم لمرضى التطبيق
بدون تفكير اقرب طبيب اسنان بتثقي في و تروحي تعملي تنضيف جير مع ضرورة سمع تعليمات الطبيب فيما يخص الحفاظ علي صحة اللثه عشان التهاب اللثه و كثرة الجير قد تودي الي انحصار في عضم الفك و بعد الشر الحاجه لخلع الاسنان عشان مبقاش في عضم ماسك فيها .
محتاحجة تنظيف الجير كبداية وإعادة تقييم لحالة جمييع ها الأسنان

أطباء في تخصص اسنان

المزيد من الاطباء تخصص اسنان