أنا مولوده بآخر فقرتين لازقين ف بعض وعندي 2 ديسك وحقنت...

[أسئلة طبية تخصص عظام]

1242 أنا مولوده بآخر فقرتين لازقين ف بعض وعندي 2 ديسك وحقنت ف ضهري قبل كده ومافيش فايده الوجع مستمر طول الوقت اعمل اي

اهلا بيكي
لازم نشوف اخر رنين عملتيه
ونفحص الحاله كويس للوقوف علي الحاله
الوزن مهم
والادويه الل ماشيه عليها
طريقة العلاج بتكون حسب مكان الالم هل هو فى الضهر فقط او الطرفين السفليين وحسب حجم الديسك
لابد من تغيير نمط الحياة اليومية و معرفة سبب استمرار الالم
لابد من مناظرة المريض مع الأشعة
عمل رنين مغناطيسي جديد هو أهم فحص لازم تعمله لتحديد وجود انزلاق غضروفي أو زحزحة في الفقرات اوضيق في القناه العصبية أو أورام في الفقرات أو النخاع الشوكي

وتحتاج الكشف علي عضلات الظهر ومفاصل الحوض ومراجعة حركه العضلات

بعد الاشعة والفحص السريري يمكن تحديد اذا ماكنت بحاجة لإجراء عملية جراحية أو الاكتفاء بالعلاج والعلاج الطبيعي
ممكن حضرتك تشرفتا فى العياده لفحص الحاله قد يكون السبب فى عظام ومفاصل الحوض وليس الفقرات
الف سلامه علي حضرتك
تشرفينا في العياده و تجيبي كل اشعاتك
الف سلامة علي حضرتك
لازم تشرفينا في العيادة علشان نعمل فحص سريري ونشوف ايه اللي محتاجه تعمليه بالظبط من فحوصات للوصول لأفضل طريقه للعلاج
على حسب سبب الالم وهل هو من الفقرات او سبب اخر

أطباء في تخصص عظام

المزيد من الاطباء تخصص عظام