صباح الخير, انا وزني ثابت بقالي تقريبا 4 سنين, حاولت اخس ...

[أسئلة طبية تخصص سكر وغدد صماء]

602 صباح الخير, انا وزني ثابت بقالي تقريبا 4 سنين, حاولت اخس بكذا نظام مختلف بس ولا بخسولا بتخن و حاليا ماشية في علاج تكيس المبايض و عايزة اخد مونجارو, هل امن او مناسب لو عايزة اخس 20 كيلو (وزني 90) ومعنديش اي امراض , بس تكيس المبايض دا, وايه المطلوب ك تحاليل وابدا اعمله؟

قبل العلاج لازم نعمل وظائف غدة درقية
واشعه على الغده الدرقيه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لابد من متابعة طبيب السمنة لتحديد الوسيلة المناسبة للتخسيس ود بيكون حسب عوامل كثيرة يتم تحديدها عن طريق الطبيب
ازيك ياقمر تقدري تاخدي الحقن وحقك تخسي بس ده يكون تحت اشراف طبي ومع نظام غذائي سليم وبعد عمل الفحوصات اللازمه لك وان شاء الله تعيشي حياتك بصحه
هو بيساعد فى علاج التكيس و السمنة لكن لازم كشف اولا
لابد من عمل تحاليل معينة قبل البدء في علاج المونحارو
وهي مفيدة جدا في علاج الوزن ومقاومة الإنسولين وتكيسات المبيض

أطباء في تخصص سكر وغدد صماء

المزيد من الاطباء تخصص سكر وغدد صماء