سألت إمرأة (تبلغ عمرها 33 سنة) 1 June, 2026
541 انا عندي الغده باخد الهرمون بنسبه 150 ميكرو ودلوقتي انا حامل هل الجرعه تفضل زي ماهي ولا لا انا TSH بتاعي 4 فيه دكتور قالي ازود ربع% يعني اخد اد ايه بالظبط
متابعه بتحليل TSH كل شهر ونحدد على أساسه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سيتم تحديد الجرعة بناءا على تحليل متابعة الغدة اثناء الحمل وتكون الجرعة حسب التحليل
كلام الدكتور مضبوط لانه في الحمل نحتاج ال tsh اقل من ٢.٥ خاصة خلال الثلاث شهور الاولى
في اول الحمل وخاثة في الاشهر الاولي ينصح بعمل التحاليل كل فترة قصيرة زليست فترات متباعدة ونحدد الجرعة حسب التحاليل
ولا يتم وقف العلاج نهائيا اثناء الحمل
ولا يتم وقف العلاج نهائيا اثناء الحمل
