انا بحس بنغزات غريبه من اسفل الصدر والقلب والظهر عند...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

167 انا بحس بنغزات غريبه من اسفل الصدر والقلب والظهر عند البكاء من شيء يدايقني واشعر بالدوار ورعشه في يدي دائما والضغط منخفض دائما هل هذا بسبب النفسيه؟

“اللي بتحسيه ناتج عن تفاعل بين الجسم والنفس، جسمك بيترجم الضيق أو الزعل في صورة نغزات ورعشة ودوخة، وده طبيعي جدًا بيحصل مع التوتر أو الزعل، بس ضروري نطمن الأول إن كل التحاليل سليمة.
، فحص القلب (رسم قلب ECG) لاستبعاد أي مشكلة عضوية.
• قياس ضغط الدم ونسبة الهيموغلوبين (الأنيميا ممكن تسبب دوخة ورعشة).
• تحليل وظائف الغدة الدرقية.
بعد التأكد إن التحاليل سليمة، يبقى فعلاً السبب نفسي - جسدي (Psychosomatic)
وبعدها نبدأ نشتغل على علاج القلق والضغط النفسي.

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي