سأل ذكر (يبلغ عمره 16 سنة) 10 May, 2026
2007 السلام عليكم أنا عملت عمليه تركيب مصمير في عضمه المفصل عدي عليها شهرين الدكتور قال تتحرك عادي النهارده اول يوم اتحرتك واعمل مجهود رجلي ورمه جدا من عند الكف بتاع الرجل الي فيها العمليه ممكن اعرف هل ده شياء طبيعي وله اي
لازم الكشف و لازم اشوف الاشعه
حمدا لله على سلامتك مادام جراح العملية أوصى بكدة يبقى شايف إن وضعك كويس
لو عايز تتطمن يبقى الفحص الطبي افضل لك
لو عايز تتطمن يبقى الفحص الطبي افضل لك
الجراح اللي عاملك العملية هو ادرى واحد بحالتك وهو اللي تاخد منه التعليمات مش حد تاني
اه حضرتك تورم الرجل ده عادي جدا او ضعف العضلات وعدم الاتزان وبيبقى والالم اثناء الحركه دي بتبقى حاجات طبيعيه بعد العمليه خاصه بعد اول اول ما تبدا تدوس
طبيعى مع بدايه الحركه بيكون فيه بعض الألم أو التورم.. لكن لازم فحص للمفصل علشان نتأكد ان مافيش مشكله ف التحميل مع عمل أشاعه جديده للتأكد من وضع المسامير
طبيعي جدا. اعمل تمارين بانتظام وعلاج طبيعي هتخف
هتحتاج مراجعه الطبيب عشان يطمنك
اولا الف سلامه
الافضل تعمل اشعه عاديه بالاضافه لأشعة دوبلر على الاورده والشرايين للطرف السفلى اذا احتاج الأمر بعد الكشف
وحضرتك ما وضحتيش سبب العمليه أو التشخيص المبدئي قبل العمليه
الافضل تعمل اشعه عاديه بالاضافه لأشعة دوبلر على الاورده والشرايين للطرف السفلى اذا احتاج الأمر بعد الكشف
وحضرتك ما وضحتيش سبب العمليه أو التشخيص المبدئي قبل العمليه
