سألت أنثى (تبلغ عمرها 13 سنة) 31 December, 2025
334 ازاي اقول لماما اني محتاجه لدكتور عشان بأذي نفسي كتير اوي وبفكر في الموت
اختاري الوقت والمكان المناسب: اجلسي معها في وقت هادئ لا تكون فيه مشغولة.
ابدئي بصدق: قولي شيئًا مثل: "يا ماما، أنا بمر بوقت صعب جداً وبحس بمشاعر مؤلمة ومحتاجة مساعدتك عشان أشوف دكتور نفسي".
اشرحي الأعراض بوضوح: قولي بعبارات صريحة: "أنا بأذي نفسي" أو "بيجيلي أفكار وحشة عن الموت".
وضحي احتياجك للمساعدة: أكدي لها أنك لا تستطيعين تخطي هذا بمفردك، وأن التحدث مع مختص هو الحل الوحيد.
طمنيها: أخبريها أن هذا مجرد علاج لألم نفسي مثلما نعالج ألم الجسد.
ولابد من اختيار وقت مناسب للتحدث معها
ابدئي بصدق: قولي شيئًا مثل: "يا ماما، أنا بمر بوقت صعب جداً وبحس بمشاعر مؤلمة ومحتاجة مساعدتك عشان أشوف دكتور نفسي".
اشرحي الأعراض بوضوح: قولي بعبارات صريحة: "أنا بأذي نفسي" أو "بيجيلي أفكار وحشة عن الموت".
وضحي احتياجك للمساعدة: أكدي لها أنك لا تستطيعين تخطي هذا بمفردك، وأن التحدث مع مختص هو الحل الوحيد.
طمنيها: أخبريها أن هذا مجرد علاج لألم نفسي مثلما نعالج ألم الجسد.
ولابد من اختيار وقت مناسب للتحدث معها
