سألت إمرأة (تبلغ عمرها 42 سنة) 8 November, 2025
25 انا بمر بطراب نفسي ادي الي محاوله انتحار نتج عنها كسر في الرجل وبعد اكتر من ١٨ سنه نفس الشعور ميول انتحاريه زواج كنت اعتقد انه ناجح لكن الصدمه معرفه زوجي بوحده وعايزةيجوزها انهيار عصبي وخناق وعياط وتطور سريع انا عندي تلات اولاد حاسه بتعاسه
أقدر جدًا حجم الألم اللي بتمري بيه، وده طبيعي جدًا بعد صدمات متكررة وضغط نفسي كبير، خصوصًا لما يكون في خيانة أو انهيار لشيء كنتِ شايفاه أمانك.
لكن مهم تعرفي إن مشاعرك دي – مهما كانت مؤلمة – مؤقتة وقابلة للعلاج والدعم.
الميول الانتحارية مش ضعف، لكنها علامة على إنك محتاجة مساعدة عاجلة وتفريغ نفسي آمن.
أنصحك فورًا بالتوجه لأخصائي نفسي أو طبيب نفسي موثوق، ولو الأفكار دي بتزيد أو بتحسي إنك ممكن تؤذي نفسك، ضروري تروحي للطوارئ فورًا أو تتواصلي مع حد تثقي فيه يساعدك تروحي لمكان آمن.
وجود أولادك كمان بيخليك محتاجة تحافظي على نفسك، لأنك الأساس في حياتهم
لكن مهم تعرفي إن مشاعرك دي – مهما كانت مؤلمة – مؤقتة وقابلة للعلاج والدعم.
الميول الانتحارية مش ضعف، لكنها علامة على إنك محتاجة مساعدة عاجلة وتفريغ نفسي آمن.
أنصحك فورًا بالتوجه لأخصائي نفسي أو طبيب نفسي موثوق، ولو الأفكار دي بتزيد أو بتحسي إنك ممكن تؤذي نفسك، ضروري تروحي للطوارئ فورًا أو تتواصلي مع حد تثقي فيه يساعدك تروحي لمكان آمن.
وجود أولادك كمان بيخليك محتاجة تحافظي على نفسك، لأنك الأساس في حياتهم
