سألت فتاة (تبلغ عمرها 26 سنة) 8 November, 2025
492 عندي الم في رجلي اليمنى و اليسار عملت تحليل فيتامين D 14
وحت برشامه فتامين D 10الف وبردو في ألم في رجلي الاتنين
حضرتك نسبة فيتامين د عندك منخفضة (14)، وده ممكن يسبب ألم عام في الساقين والعضلات، لكن مش هو السبب الوحيد للألم. أنصح بالاستمرار على علاج لرفع فيتامين د بالجرعة المناسبة، مع متابعة الكالسيوم والتعرض للشمس.
وبما إن الألم موجود في الرجلين معًا، الأفضل تعمل كشف عظام علشان نحدد السبب بدقة ونطمن إن مفيش مشكلة في الأعصاب أو الفقرات القطنية أو الدورة الدموية. الكشف مهم لتشخيص السبب الصحيح ومنع تطور الألم.
وبما إن الألم موجود في الرجلين معًا، الأفضل تعمل كشف عظام علشان نحدد السبب بدقة ونطمن إن مفيش مشكلة في الأعصاب أو الفقرات القطنية أو الدورة الدموية. الكشف مهم لتشخيص السبب الصحيح ومنع تطور الألم.
