سألت فتاة (تبلغ عمرها 20 سنة) 7 November, 2025
642 انا بحلم بى كوابيس على طول وديما تعبانه ومخنوقه ولما بنام بحس انى مش عارفه اتحرك يمين ولا شمال بحاول اقوم من الكابوس بس مبعرفش بحس ان فى حد ربتني علشان متحركش واول لما افوق مبقدرش اخد نفسى بحس زى ميكون مفيش أكسجين خالص علشان اتنفس ومش عارفه اعمل ايه ممكن تسعدني يا دكتور
حبيبتي كلامك واضح إنك بتمري بحالة ضغط نفسي كبيرة مأثرة على نومك وجسمك مع بعض، واللي بتوصفـيه فعلاً بيحصل لما الجسم والعقل يوصلوا لدرجة إجهاد عالية جدًا، فبيبدأ يظهر في شكل كوابيس واختناق أو إحساس بعدم القدرة على الحركة أو التنفس أثناء النوم.
اللي بتمري بيه محتاج بس شوية دعم وتنظيم للنوم ومساعدة نفسية بسيطة ترجّعلك إحساس الأمان والراحة.
اطمني ، الموضوع بيتحسن جدًا لما بنفهم أسبابه ونتعامل معاه بطريقة صحيحة، وأنا متأكدة إننا نقدر نشتغل عليه خطوة بخطوة لحد ما ترجعي تنامي بهدوء وتتنفسي براحة من غير خوف.
اللي بتمري بيه محتاج بس شوية دعم وتنظيم للنوم ومساعدة نفسية بسيطة ترجّعلك إحساس الأمان والراحة.
اطمني ، الموضوع بيتحسن جدًا لما بنفهم أسبابه ونتعامل معاه بطريقة صحيحة، وأنا متأكدة إننا نقدر نشتغل عليه خطوة بخطوة لحد ما ترجعي تنامي بهدوء وتتنفسي براحة من غير خوف.
