انا عندي مشكله انا دماغي بتوسس يعني مثلا حسيت بشويت...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

30 انا عندي مشكله انا دماغي بتوسس يعني مثلا حسيت بشويت تعب فا ابتديت ابحث علي الانترنت عن العراض دي بسبب ايه فا ظهر امراض وحش فا دخلت في حالة زعر وخوف وقلق ومش عارف اعمل ايه فداه بيخليني اخد قرارت خلط ومثلا حصل معايه موقف مش كويس من 5سنين فا اول متعبت انهارده اتهيقلي ان بقا المرض ده اتنقل عندي و مش عارف ايه الحل وده عباره عن ال. اي. دز. مع العلم كنت انا نايم وشخصالمريض ده هواالي قرب مني فااول ما حسيت بيه صحيت علي ازان الفجر فا مشيتو من المكان فا مش عارف اعمل ايه انا ممكن اعمل حاجه وحشه في نفسي بسبب كده
مع انا مفيش اي حاجه حصلت بعد كدا ه انا شاب محافظ علي الصلاة ومبعملش حاجه وحشه

اللي عندك اسمه وسواس قهري مرضي، يعني دماغك بتخوفك بأفكار مش حقيقية عن المرض.
اللي حصل زمان ملوش أي علاقة، ومفيش دليل إن في مرض اتنقل ليك.
خلي بالك:
بطل تدور على الإنترنت عن الأمراض.
لما الفكرة تيجي قول لنفسك: “دي وسوسة مش حقيقة.”
اشغل نفسك بحاجة تانية فورًا.
لو الخوف زاد أو حسيت إنك ممكن تأذي نفسك، يبقي لازم تزور فورًا طبيب نفسي علشان يساعدك تتخلص من الوسواس ده.

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي