سأل شاب (يبلغ عمره 19 سنة) 1 November, 2025
69 مرض السرقه ازاي اتخلص منه خصوصا اني مش بسرق غير من بابا
لأ يا حبيبي دة مش مرض السرقة غالبا لأن مرض السرقة صاحبه ممكن يسرق عادة حاجات تافهة وبسيطة وغالبا مش ناس يعرفهم .. يعني مثلا تروح مطعم تسرق شوكة وأنت مش محتاجها .. حاجات زي كدة.
أنت بتاخد الحاجة من والدك فقط لأنك بتعتقد إنك لما بتاخد من والدك ماتعتبرش سرقة وإنه ممكن يسامحك أو بتعتبرها حاجة تافهة بالنسبة للي والدك بيصرفه.
أنت دلوقتي ما شاء الله شاب عندك ١٩ سنة وأكيد بتشوف زمايلك بيجيبوا حاجات ممكن تكون أعلى من مستواك المادي. فممكن تحط خطة إنك تنزل شغل وتحوش. واحدة واحدة حاول تجيب للبيت فاكهة وحاجات كدة تعوضهم عن الحاجات دي وتحوش الباقي عشان تجيب اللي عايزه. وحاول تشوف اللي أقل منك عشان ترضى باللي معاك. وربنا يوفقك يا رب. لو جيتني ممكن أعمل لك جلسة بتكلفة بسيطة جدا.
أنت بتاخد الحاجة من والدك فقط لأنك بتعتقد إنك لما بتاخد من والدك ماتعتبرش سرقة وإنه ممكن يسامحك أو بتعتبرها حاجة تافهة بالنسبة للي والدك بيصرفه.
أنت دلوقتي ما شاء الله شاب عندك ١٩ سنة وأكيد بتشوف زمايلك بيجيبوا حاجات ممكن تكون أعلى من مستواك المادي. فممكن تحط خطة إنك تنزل شغل وتحوش. واحدة واحدة حاول تجيب للبيت فاكهة وحاجات كدة تعوضهم عن الحاجات دي وتحوش الباقي عشان تجيب اللي عايزه. وحاول تشوف اللي أقل منك عشان ترضى باللي معاك. وربنا يوفقك يا رب. لو جيتني ممكن أعمل لك جلسة بتكلفة بسيطة جدا.
