مرض السرقه ازاي اتخلص منه خصوصا اني مش بسرق غير من بابا...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

69 مرض السرقه ازاي اتخلص منه خصوصا اني مش بسرق غير من بابا

لأ يا حبيبي دة مش مرض السرقة غالبا لأن مرض السرقة صاحبه ممكن يسرق عادة حاجات تافهة وبسيطة وغالبا مش ناس يعرفهم .. يعني مثلا تروح مطعم تسرق شوكة وأنت مش محتاجها .. حاجات زي كدة.

أنت بتاخد الحاجة من والدك فقط لأنك بتعتقد إنك لما بتاخد من والدك ماتعتبرش سرقة وإنه ممكن يسامحك أو بتعتبرها حاجة تافهة بالنسبة للي والدك بيصرفه.

أنت دلوقتي ما شاء الله شاب عندك ١٩ سنة وأكيد بتشوف زمايلك بيجيبوا حاجات ممكن تكون أعلى من مستواك المادي. فممكن تحط خطة إنك تنزل شغل وتحوش. واحدة واحدة حاول تجيب للبيت فاكهة وحاجات كدة تعوضهم عن الحاجات دي وتحوش الباقي عشان تجيب اللي عايزه. وحاول تشوف اللي أقل منك عشان ترضى باللي معاك. وربنا يوفقك يا رب. لو جيتني ممكن أعمل لك جلسة بتكلفة بسيطة جدا.

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي