أسئلة في تخصص عظام

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

علاج المرحله الثانيه يكون من خلال العلاح الدوائى او حقن الكولاجين الموضعى وده بيكون افضل حل

انا صباع رجلي الكبير حصل فيه ميل لي تحت وحصل وجع رهيب منه فا روحت لي دكتور قالي كسر بس الاشاعه ولم غلط بس الاشاعه مطلعتش أن في كسر فا روحت لي دكتور تاني قال من كتر شرب [إقرأ المزيد...]

الأفضل نتابع مع تخصص تشوهات عظام لو الميل ده حاجه جديده من غير إصابات أو كسور

انا عندي مشكل اسفل ظهري مش بقدر انحني للمام و رجلي اليمين علي طول منمله مش بقدر اقف اكتر من 5 دقيق و عملت اشعات قبل كد و عندي انزلاق غدروفي ف الفقرات ال 4.و ال 5 و لكن كل [إقرأ المزيد...]

ألف سلامة على حضرتك
ولكن أنا ماخصص فقط في جراحات اليد
حضرتك محتاج حد متخصص في جراحات العمود الفقرى

الم فى رجل الشمال من الفخد الى الاخر مصاحب بوجع

ممكن يكون التهاب في مفصل الفخد أو إجهاد أو وزن زائد..أو التهاب بعصب الورك أو إنزلاق غضروفي ضاغط عالعصب..لازم فحص وتقييم للشكوي
يجب فحص الكتف و الذراع لتحديد سبب الالم سواء أوتار أو اعصاب
لازم تراجعي العيادة نطمن ونشوف هنحتاج اشعة بالرنين عليه ام لا

عندي ألم جامد في كعب الرجل

الم الكعب له اسباب كتير بناء على المكان وتوقيت الوجع وأسلوب الحياة والتاريخ المرضي
اتفضل اعرض علينا الاشعة في اي وقت نتأكد ايه الموجود بالظبط
لا علاقة بين الإبرة في الركبة وتلك الأعراض ممكن تزامنت معها ولكن ليس السبب يفضل تراجعي طبيب باطنية

ضهري وجعني اوي واخر فقره من عند رقبتي ورحمه اوي

ممكن تكون المشكله في عضلات الضهر من المجهود وممكن يكون السبب في الفقرات علشان نقدر نحدد السبب وعلاجه لازم نفحص العيان