أسئلة في تخصص باطنة

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

من سنتين كان عندي انميا حده والحمدلله الله اتعالجت منها ونا في علاجي كان وزني بيزيد عادي اما من ساعت ماتعالجت وبطلت الادوية يعني من سنتين لحد دلوقتي وزني نزل النص [إقرأ المزيد...]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يوجد اسباب عديدة لنقص الوزن منها الطفيليات المعوية والديدان ومنها زيادة نشاط الغدة الدرقية ومنها مرض السكر ومنها التوتر والقلق النفسى والاكتئاب وغيرها ويجب الكشف الباطنى للتشخيص والعلاج
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لابد من الكشف الباطنى للتشخيص والعلاج

انا معدتي بتوجعني اوي بقالها فتره وبذات بعد م باكل وكان بينزل دم مع الحمام وغير دوخه وصداع مستمر وبقالي يومين بنزف من منخيري بس نديف بسيط وحرفيا بطني تعباني علي طول [إقرأ المزيد...]

كده في مشكله في المعده والجهاز الهضمي لازم سونار وعلاج ممكن قرحه ممكن مشكله في الجهاز الهضمي

عندى صداع شديد و دوخة باستمرار

تحتاجين إلي فحص طبي من متخصص وبعضالتحاليل الروتينة لاستبعاد سبب الدوخة المستمرة والصداع مثل الأنيميا

من يوم الاتنين حسيت بصداع قوي مع العلم اني باخد علاج للضغط العالي اخدته والصداع هدي شويه بس كل شويه يزيد اكتر ومع الصداع ده في وجع في المعده وفيه ترجيع ولما ده بيحصل [إقرأ المزيد...]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لابد من الكشف للتشخيص وتحديد العلاج المناسب

من يوم الاتنين حسيت بصداع قوي مع العلم اني باخد علاج للضغط العالي اخدته والصداع هدي شويه بس كل شويه يزيد اكتر ومع الصداع ده في وجع في المعده وفيه ترجيع ولما ده بيحصل [إقرأ المزيد...]

لازم نقيس الضغط علشان نقدر نحدد الأعراض دي منه ولا لأ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن يكون السبب فى المغص ده تقلصات القولون او اضطرابات الجهاز الهضمى الاخرى ولكن يجب الكشف للتشخيص والعلاج

وجع في أسفل البطن جمب الشمال

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فى هذا العمر غالبا مايكون السبب الديدان المعوية او الالتهابات واسباب اخرى ويجب عمل تحليل براز والتوجه للطبيب الباطنى للتشخيص والعلاج

عندي مغص جامد مش قادر اتحرق في الجنب الايمن

تنزل تكشف ضروري
الم الجانب الأيمن ممكن يكون سببه أكتر من مشكله ممكن مغص كلوي ممكن زايده

أنا جالي وجع في بطني شديد مره واحده و دخلت الحمام عملت براز مع دم و روحت لدكتوره جهاز هضمي و كشفت عليا قالتلي عندي شرخ و بواسير و خد علاج بس بطني لسه وجعاني بس مش زي [إقرأ المزيد...]

لا بد من المتابعه مع طبيب استشارى و مراجعة بعض الأمور حيث بعض الحالات قد تستدعي عمل منظار قولونى