أسئلة في تخصص باطنة

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الضغط مرتفع رغم استعمال العلاج فلابد من زيارة الطبيب لتقييم المريض ولتغيير علاج الضغط وكتابة علاج ملائم اكثر لتضبيط الضغط

الم جامد فى جنبى اليمين من فوق

ممكن تكون التهاب ا و حصوة في المرارة او قولون او مغص كلوي ولو فيه سكر ممكن تكون مضاعفات .

انا كل مأخذ اي علاج للقولون كل فتره عضوى الذكرى بيمور وكشفت قبل كد الدكتور قالي علي نوعين من المادة الفعالة مأخدهمش وبعد منها بسنة بأخد علاج قولون مفهوش المادتين [إقرأ المزيد...]

ممكن تكون حساسية من العلاج يفضل توقفه وتاخد بدايل اخري
طبعا بنعمل تحاليل زي صورة دم كامله وفيتامين دال وسكر وكالسيوم ولو وزننا زايد شويه ممكن نعمل دهون ف الدم ووظائف كبد
ويفضل نقيس الضغط باستمرار
هناك اسباب كثيرة منها ضعف عضلة القلب او مشكلة بالكبد... واحيانا ارتفاع ضغط الدم...وفي بعض الاحيان نقص الالبيومين...تحتاج لزيارة الطبيب لمعرفة كافة التفاصيل والوقوف ع السبب الرئيسي للمشكلة
بالشفاء العاجل ان شاء الله

هل جرثومه معده بتعمل صعوبه بلع وضيق نفس وكأن ساعات من عند الرقيه كأن فيها حاجه واقفه ؟
والبراز كان فترة لونه اسود وحاليا اصفر ثم اسهال هل دة عادي ؟
لو عملت [إقرأ المزيد...]

لا البراز الأسود ده مش طبيعي ومحتاج تحاليل أكتر من كده
في حالة لو فيه شك في أورام السونار مش كفاية بنعمل فحوصات مختلفة

وجع في عظمي واعصابي تعباني واسهال ومش قادره اكل حاجه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته غالبا دى اعراض التهاب معوى او حمى معوية او قولون عصبى مصحوبة بأعراض قلق وتوتر الف سلامة لابد من الكشف والهلاج

صداع تراجع وهبوط واقي

فيه اسباب كتير محتاجه فحص من طبيب
يفضل المشي علي ادويه للمعده لمده شهرين وفي حالة عدم التحسن يفضل عمل منظار معده
اولا انا كشفى متواضع جدا عن طريق الابليكاشن اكشف ثانيا عندها جرثومه فين .ثالثا ايه مرض العضلات اللى بتقولى عليه..وعلى اى حال هاتيها العياده وانشاء الله اطمءنى. خير