دايما حاسة اني مكتئبة اني مش كافية وبجلد ذاتي بحس ان...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

157 دايما حاسة اني مكتئبة اني مش كافية وبجلد ذاتي بحس ان عندي اضطراب بحس اني تعبانة واقل كلمة ممكن تجرحني

كلنا بنعدي بلحظات زي دي لكن اننا نطلق عليها لفظ اضطراب محتاج يتوافر محكات معينة، ودا اللي بيعمله الاخصائي والدكتور بجلسات التقييم الإكلينيكي وتطبيق الاختبارات والمقاييس النفسية (حاجة شبه التحاليل لكن بتبقى من خلال أسئلة محددة بدقة) اللي بتساعدنا نكشف عن مؤشرات وجود الاضطراب من عدم
وحتى لو الاضطراب مش موجود والمحكات مش كاملة محتاجة تطلبي المساعدة حتى لو كان تدخل محدود

النصيحة الاخيرة متحاوليش تشخصي نفسك ولا تبحثي عن اختبارات نفسية لأن اغلبها مجهول المصدر وغير متوافق مع المعايير العلمية
اتمنالك السلامة. .

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي