عندي وجع ف كتفي بالقفص الصدري وعند التنفس قفصي الصدري...

[أسئلة طبية تخصص عظام]

189 عندي وجع ف كتفي بالقفص الصدري وعند التنفس قفصي الصدري بيوجعني جدا وكتفي بضهري بيوجعني اوي برضو

لو الالم من فترة قصيرة اقل من اسبوعين ....فى الغالب هذا التهابات بالعضلات (رطوبة بالعضلات )...العلاج بيبقي مسكن مع باسط عضلات كورس لمدة اسبوع
يجب التوجه لطبيب عظام للفحص اولا ثم وصف العلاج المناسب
ممكن اخذ باسط للعضلات مساءا
كما اخذ مضاد للالتهابات العضلية بعد
الغذاء
ألف سلامة على حضرتك محتاج لكشف سريري بالعيادة لاستيضاح مصدر الألم والذي قد يكون مصدره فقرات الرقبة أو الكتف
اغلب الظن بيكون تمزق في بعضلات الصدر المسؤوله عن حركة الصدر المصاحبه للنفس
محتاج فحص لوصول للسبب طبعا تقدر تشرفنا في عياداتنا

أطباء في تخصص عظام

المزيد من الاطباء تخصص عظام