ابنى عنيد ومش بيذاكر وبيكذب ومشاكل كتير وعنيف

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

33 ابنى عنيد ومش بيذاكر وبيكذب ومشاكل كتير وعنيف

ده من سمات المرحله لانه في مرحلة المراهقة وفي حالة لغبطه بين راجل وعايز اشيل المسؤلية ومن الجهه الاخري لسه عايز يعيش حياته ويلعب
وبالنسبة للكذب لازم نعرف ايه الهدف منه مثلا (هل الكذب هينجيه من عقاب ،ولا علشان يتباها بشئ مش عنده ،ولا عند في الوالدين ....الخ
مش بيذاكر يبقي لازم نعرف هل هو مش بيعرف يذاكر صح ازاي ،ولا ضعيف في ماده معينه ....
يجب ان يتعامل بحب واهتمام وانكم تسمعوا ليه حتي لو هيقول حاجه بسيطه

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي