سألت فتاة (تبلغ عمرها 23 سنة) 8 October, 2025
230 لما حد بيعصبنى او بيقول كلام يجرحنى بفضل افكر مع نفسى انا ليه بيحصلي كده ولو حد زعقلى وعلى صوتو عليا مش بكون حاسه بنفسى وافضل اتنطط واصرخ واترمى على الارض بيجيلى زى تشنجات انا حساسه جدا واى كلمه لازم افكر فيها لو حد جرحنى ومش بكون حاسه بنفسى لما بيجيلى الحاله دى اعمل ايه
دي استجابة نفسية وجسدية قوية جدًا للضغط أو الجرح العاطفي.
لما حد يعصبك أو يجرحك، جسمك بيعيش حالة اسمها “استجابة الفزع أو التجمّد” (Fight–Flight–Freeze)، وده بيخلي المخ يفقد السيطرة المؤقتة على الجسم، فتحسي إنك "مش حاسة بنفسك" أو بيجيلك تشنجات وانفجار في البكاء أو الصريخ.
ده بيحصل غالبًا لما يكون في حساسية مفرطة للمشاعر أو تجارب سابقة مؤلمة مأثّرة لسه، فالمخ بيتعامل مع أي صدام كأنه خطر حقيقي.
لما حد يعصبك أو يجرحك، جسمك بيعيش حالة اسمها “استجابة الفزع أو التجمّد” (Fight–Flight–Freeze)، وده بيخلي المخ يفقد السيطرة المؤقتة على الجسم، فتحسي إنك "مش حاسة بنفسك" أو بيجيلك تشنجات وانفجار في البكاء أو الصريخ.
ده بيحصل غالبًا لما يكون في حساسية مفرطة للمشاعر أو تجارب سابقة مؤلمة مأثّرة لسه، فالمخ بيتعامل مع أي صدام كأنه خطر حقيقي.
