خراج تحت الدرس نظامه ايه واخدت حقن مضاد حيوى ومسكن...

[أسئلة طبية تخصص اسنان]

2782 خراج تحت الدرس نظامه ايه واخدت حقن مضاد حيوى ومسكن كتير والوجع مميت

لازم نشوف ايه سبب الخراج وهل محتاج تدخل مننا او لا نتمنى لكم السلامة
لازم تروح لدكتور الاسنان يعمل اشعة و يشوف هل الضرس مناسب لعلاج العصب ولا هيتخلع
المضاد الحيوي و المسكن مش الحل، الحل بيكون عند الطبيب بيوضح بعد عمل الاشعه الخطه العلاجيه و الألم بيختفي مع اول جلسة
لازم يتم علاج الضرس علي حسب حالتة
المضاد الحيوي فقط لا قيمة له لان سبب المشكلة مازال قائم كتسوس او تحلل للعصب او حتى اصابة ادت لعدوى فيجب مراجعة طبيبك لمعرفة السبب و حل المشكلة من الاساس بسحب العصب او الخلع او فتخ الخراج في بعض الاحبان تحت غطاء مضاد حيوي
لابد من تصريف الخراج اولا ووصف العلاج وعمل اسعة
الف سلامه على حضرتك
بنحتاج نعرف سبب الخراج إيه ودا طبعاً بيتم بالفحص الدقيق وعمل الأشعه ، علشان نقدر نحط خطة علاج مناسبه
لابد من مراجعة الطبي فورا لازاله الخراج وتنضيفه والتعامل مع الوضع
مساء الخير حضرتك محتاجه زيارة سريعه لطبيب الأسنان للتدخل الطبي قبل العلاج ومن الخطأ أخذ مضاد حيوي دون الرجوع للطبيب المعالج
الف سلامه
خراج الاسنان علاجه مش ادوية فقط
للاسف بيحتاج تدخل الدكتور لتحديد السبب ثم التدخل الطبي مع العلاج الدوائي
يفضل زيارة العياده والتشخيص السليم هو الحل للعلاج مع عمل خصومات لعملاء التطبيق
اهلا وسهلا بحضرتك يافندم حضرتك محتاج اشوف حضرتك واشوف الاشعه عشان نحدد الخطه العلاجيه المناسبه
يجب الذهاب لاي عيادة اسنان لانه اكيد هيحتاج حشو عصب او خلع

أطباء في تخصص اسنان

المزيد من الاطباء تخصص اسنان