سألت فتاة (تبلغ عمرها 26 سنة) 6 October, 2025
1330 أنا عندي مشكلة أرق مزمنة: مبنمش طول الليل حتى لو مرهقة جدًا، وأحيانًا أنام ساعات قليلة جدًا بالنهار.
بأخد دوائين للأرق: ميلاكريست وميلاتونين كوباد يوميًا بنفس المعاد، والجو هادي والإضاءة مطفية، ومفيش فايدة.
جربت كل النصائح: مواعيد نوم وصحيان ثابتة، ما باخدش كافيين بالليل، وأقطع عن الموبايل قبل النوم، ومع ذلك النوم مش بييجي.
عايزة تشوفوا سبب المشكلة وتحددوا لي نوع علاج مناسب لإعادة النوم بالليل.
القلق سبب رئيسي للاضطرابات النوم هتحتاجي جلسات علاج سلوكي معرفي لخفض القلق والتفريغ النفسي لتخفيف الضغط والتعامل مع مصادر القلق
